مسیر سال؛ «ایران را بشناسانید؛ سرمایهگذار خارجی خواهد آمد»
رایزن فرهنگی کشورمان در فرانسه درباره چگونگی تحقق هدف اصلی شعار سال 1404 (سرمایهگذاری برای تولید) از طریق ارتباطات بینالمللی و دیپلماسی فرهنگی، درباره رویکردهای اصلی در این حوزه با بیان اینکه خوشبختانه در مقوله فرهنگ ایران بسیار ثروتمند است، گفت: ما سرمایه گرانبهایی در دست داریم؛ هر نوعی از ابراز و ارائه محصولات فرهنگی که منجر به نشر و دیده شدن محتوای غنی فرهنگی ایران شود میتواند در دامنه این نوع دیپلماسی تعریف شود.
مسیر سال؛ «دیپلماسی فرهنگی بهعنوان مظهر قدرت نرم جزء کلیدی توسعه اقتصادی است»
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان درباره امکان تحقق شعار جاری (سرمایه گذاری برای تولید) از مسیر تعاملات بین المللی و دیپلماسی فرهنگی گفت که نباید صرفا به جلب سرمایه تنزل داده شود بلکه آن بخش از سرمایه معنوی که از رهگذر دیپلماسی فرهنگی نیز حاصل می شود می باید مورد توجه قرار گیرد.
مسیر سال؛ «باید این دیدگاه که فعالیتهای فرهنگی نمیتواند نقشی در رونق سرمایهگذاری ایفا کند را بزداییم»
رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان، مهمترین وظیفه دستگاه دیپلماسی فرهنگی در خصوص شعار سال را ایجاد زمینه برای حضور و فعالیت بخش خصوصی به منظور توسعه صادرات کالاها و محصولات فرهنگی به خارج از کشور دانست.
مسیر سال؛ حدادعادل: ملتهایی که خواهان برقراری روابط اقتصادی با ایران هستند بر آموزش فارسی تأکید دارند
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر اهمیت زبان فارسی و آموزش آن در خارج کشور برای کمک به توسعه مراودات اقتصادی و سرمایه گذاری تأکید کرد.
سفر روسیه؛ ایمانیپور: جمهوری اسلامی ایران برای ارتباطات فرهنگی با همسایگان خود اولویت بیشتری قائل است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پس از سخنرانی در اجلاس وزرای فرهنگ سازمان همکاری اسلامی OIC در قازان، در گفتوگو با چند رسانه پاکستانی ضمن ابراز خشنودی از مواضع نزدیک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، بر ضرورت حل مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام تأکید کرد.
مسیر سال؛ «اگر بتوانیم فرهنگ و هنر را با دیپلماسی فرهنگی به جهان عرضه کنیم برنده خواهیم بود»
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی به حوزههای فرهنگی، هنری، گردشگری و دیجیتال مرتبط است، اظهار داشت: اما ارتباط آن با حوزه اقتصادی نیز غیرقابلانکار است؛ امروزه در روابط بینالمللی، کشورها به دنبال منافع ملی خود هستند و سیاستهای خارجی خود را بر پایه سیاست، اقتصاد، امنیت و فرهنگ بنا میکنند.
تلاش اروپا برای تحدید حج در آفریقا از ترس تحرکات ضداستعماری
در دوران استعمار، قدرتهای اروپایی به دلیل بیم از شکلگیری جنبشهای ضداستعماری، تلاشهایی برای محدود کردن سفر حج مسلمانان آفریقا انجام دادند. با این حال، با توسعه حملونقل مدرن در قرن بیستم، حج برای مسلمانان آفریقا در دسترستر شد.
مسیر سال؛ «دیپلماسی فرهنگی زمینهساز جهش اقتصادی است»
افزایش روابط علمی و فرهنگی، همراه با تلاش برای مقابله با تبلیغات منفی میتواند نقشی کلیدی در شکلدهی افکار عمومی ملتها داشته باشد و زمینهساز حضور سرمایهگذاران خارجی شود. به گفته رایزن فرهنگی ایران در عراق، طراحی سیاستهای منسجم میان نهادهای فعال در عرصه بینالملل برای تقویت صادرات فرهنگی و برند ملی ایران از مهمترین پیشنیازهای تحقق شعار سال است.
مسیر سال؛ «معرفی توانمندیهای فرهنگی تصویر ایران را در سطح بینالملل بهبود میبخشد»
بهرهمندی از دیپلماسی فرهنگی برای رونق اقتصادی، نیازمند شناخت نیازهای جامعه میزبان و تعامل مؤثر با تولیدکنندگان داخلی است. رایزن فرهنگی ایران در غنا با اشاره به اهمیت صادرات خدمات علمی و فرهنگی، معتقد است که تقویت زیرساختهای ارتباطی و معرفی توانمندیهای فرهنگی ایران به بازارهای هدف، میتواند نه تنها سرمایهگذاران را به اقتصاد فرهنگ جذب کند، بلکه تصویر ایران را در سطح بینالمللی بهبود بخشد.
