مسیر سال؛ «دستگاه دیپلماسی فرهنگی میتواند زمینهساز حضور سرمایهگذاران خارجی در کشور شود»
رایزن فرهنگی ایران در چین درباره اینکه رویکرد اصلی دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور در تحقق اهداف شعار سال چگونه باید باشد با تاکید بر همافزا بودن رویکردها برای «سرمایه برای تولید»، گفت: این رویکرد باید بر همافزایی میان منافع اقتصادی و اهداف فرهنگی استوار باشد.
مسیر سال؛ «دیپلماسی فرهنگی نقشی روزافزون در پیشبرد اهداف اقتصادی کشورها ایفا میکند»
رایزن فرهنگی کشورمان در بوسنی درباره راهکارهای تحقق اهداف اقتصادی شعار سال 1404 (سرمایه گذاری برای تولید) گفت: کشورها برای دستیابی به توسعه پایدار و افزایش نفوذ بینالمللی خود، ناگزیرند از ابزارهای متنوعی بهرهگیرند که فراتر از قدرت سخت، بر جذابیت و تأثیرگذاری غیرمستقیم استوار باشد.
مسیر سال؛ «دیپلماسی فرهنگی به ایجاد فضای جهانی با اقتصاد همافزا کمک میکند»
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی میتواند نقش بسیار حیاتی و مؤثری در تحقق شعار سال و حمایت از تولید داخلی ایفا کند، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهعنوان متولی اصلی دیپلماسی فرهنگی، میتواند پیام و فرهنگ غنی ایران اسلامی را با استفاده از زبان و ادبیات ملل مختلف به جهانیان منتقل و سلایق و ذوق آنها را برای همراهی و هماهنگی بیشتر با مردم بزرگ ایران جلب کند.
مسیر سال؛ «برخورداری از پیوست رسانهای در دیپلماسی فرهنگی زمینه را برای ورود سرمایه به کشور فراهم میکند»
رایزن فرهنگی ایران در افغانستان درباره رویکرد دستگاه دیپلماسی فرهنگی برای تحقق شعار سال جاری (سرمایه گذاری برای تولید) با بیان اینکه زمینه چینی برای شناخت درست ظرفیتهای کشور مقصد باید باشد، گفت: در این خصوص باید با در نظر داشتن پیشینه همکاریها و جلوگیری از تکرار رویکردهایی که به نتیجه ملموسی نائل نشدهاند عمل کرد.
مسیر سال؛ «ایران را بشناسانید؛ سرمایهگذار خارجی خواهد آمد»
رایزن فرهنگی کشورمان در فرانسه درباره چگونگی تحقق هدف اصلی شعار سال 1404 (سرمایهگذاری برای تولید) از طریق ارتباطات بینالمللی و دیپلماسی فرهنگی، درباره رویکردهای اصلی در این حوزه با بیان اینکه خوشبختانه در مقوله فرهنگ ایران بسیار ثروتمند است، گفت: ما سرمایه گرانبهایی در دست داریم؛ هر نوعی از ابراز و ارائه محصولات فرهنگی که منجر به نشر و دیده شدن محتوای غنی فرهنگی ایران شود میتواند در دامنه این نوع دیپلماسی تعریف شود.
مسیر سال؛ «دیپلماسی فرهنگی بهعنوان مظهر قدرت نرم جزء کلیدی توسعه اقتصادی است»
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان درباره امکان تحقق شعار جاری (سرمایه گذاری برای تولید) از مسیر تعاملات بین المللی و دیپلماسی فرهنگی گفت که نباید صرفا به جلب سرمایه تنزل داده شود بلکه آن بخش از سرمایه معنوی که از رهگذر دیپلماسی فرهنگی نیز حاصل می شود می باید مورد توجه قرار گیرد.
مسیر سال؛ «باید این دیدگاه که فعالیتهای فرهنگی نمیتواند نقشی در رونق سرمایهگذاری ایفا کند را بزداییم»
رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان، مهمترین وظیفه دستگاه دیپلماسی فرهنگی در خصوص شعار سال را ایجاد زمینه برای حضور و فعالیت بخش خصوصی به منظور توسعه صادرات کالاها و محصولات فرهنگی به خارج از کشور دانست.
مسیر سال؛ حدادعادل: ملتهایی که خواهان برقراری روابط اقتصادی با ایران هستند بر آموزش فارسی تأکید دارند
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر اهمیت زبان فارسی و آموزش آن در خارج کشور برای کمک به توسعه مراودات اقتصادی و سرمایه گذاری تأکید کرد.
سفر روسیه؛ ایمانیپور: جمهوری اسلامی ایران برای ارتباطات فرهنگی با همسایگان خود اولویت بیشتری قائل است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پس از سخنرانی در اجلاس وزرای فرهنگ سازمان همکاری اسلامی OIC در قازان، در گفتوگو با چند رسانه پاکستانی ضمن ابراز خشنودی از مواضع نزدیک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، بر ضرورت حل مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام تأکید کرد.