• 1404/07/05 - 08:58
  • 139
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

گشایش نمایشگاه عکس نیکول تادئوسی فریدنی؛ ایروان «طبیعت ایران» را نمایش داد

ایروان- ارمنستان: نمایشگاه عکس «طبیعت ایران» برگرفته از آثار نیکول تادئوسی فریدنی، عکاس شاخص ایرانی ـ ارمنی، از نخستین روز مهر ۱۴۰۴ به همت مؤسسه «آناهید» و با همکاری خانواده زنده‌یاد فریدنی در مرکز فرهنگی «تِکیان» ایروان گشایش یافت.

این رویداد که تا ششم مهر ادامه دارد، با هدف معرفی ظرفیت‌های کمتر دیده‌شده طبیعت ایران و تقویت تبادلات هنری میان ایران و ارمنستان برگزار می‌شود و در روز نخست با استقبال هنرمندان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان عکاسی همراه بود.

در آیین افتتاح، آناهید مانوکیان به‌عنوان برگزارکننده، ضمن تشریح ایده و فلسفه نمایشگاه تأکید کرد که طبیعت در نگاه فریدنی صرفاً منظره‌ای تماشایی نیست، بلکه بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ایران است که در قاب‌های سنجیده و دقیق او روایت می‌شود.

وی با قدردانی از خانواده هنرمند و همراهی نهادهای فرهنگی، بر پیوندهای دیرینه جامعه ایرانی–ارمنی و نقش هنر در استمرار این پیوندها انگشت گذاشت.

روبن میرزاخانیان، رئیس مرکز تکیان، نیز با استقبال از میزبانی رویداد، آن را ادامه برنامه‌های مرکز برای معرفی دستاوردهای هنری ملل همسایه و تعمیق همکاری‌های فرهنگی دانست.

محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، برگزاری چنین رویدادهایی را مصداق «دیپلماسی فرهنگ‌محور» توصیف کرد و گفت: نمایشگاه امروز تنها نمایش چند قاب عکس نیست؛ روایتی از پیوند طبیعت و هویت ایرانی است که می‌تواند در شناخت متقابل دو ملت سهمی مؤثر داشته باشد.

وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان افزود که رایزنی فرهنگی از ابتکارات مشترک هنرمندان ایرانی و ارمنستانی حمایت می‌کند و آماده است در مسیر برگزاری رویدادهای مشترک، نقش حلقه‌وصل را ایفا کند.

در ادامه، جمعی از هنرمندان حاضر با ابراز خرسندی از حضور و پشتیبانی نمایندگی فرهنگی ایران، آمادگی خود را برای برگزاری نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مشترک با هنرمندان، خوشنویسان و نقاشان ایرانی اعلام کردند.

در پاسخ، اسدی‌موحد بر آمادگی رایزنی فرهنگی برای همکاری و تسهیل ارتباطات تأکید کرد و این نهاد را پُلی برای پیوند پروژه‌های مشترک هنرمندان دو کشور خواند.

بدنه نمایشگاه از گزیده‌ای از آثار سیاه‌وسفید و رنگی نیکول فریدنی شکل گرفته است؛ قاب‌هایی از کویرها، کوهستان‌ها، آسمان‌های پهناور و بافت‌های کهن سرزمین ایران که با تکیه بر نور، سایه و ترکیب‌بندی‌های دقیق، مخاطب را به تماشای زیبایی در سادگی فرامی‌خواند.

انتخاب و چیدمان آثار با رویکرد «طبیعت به‌مثابه هویت» انجام شده و هر تصویر را از سطح یک ثبت صرف، به روایتی از حافظه جمعی و تاریخ زیسته یک سرزمین ارتقا می‌دهد.

نیکول تادئوسی فریدنی (زاده ۱۳۱۴ خورشیدی در شیراز) از چهره‌های اثرگذار عکاسی طبیعت در ایران به‌شمار می‌رود. او کودکی را در جلفای اصفهان گذراند و در سال‌های بعد در تهران و کرمان به تجربه‌اندوزی در عکاسی پرداخت.

فریدنی، که عمدتاً خودآموخته بود، در ادامه مسیر حرفه‌ای به عکاسی صنعتی، زمین‌شناسی و هوایی نیز روی آورد و با پروازهای متعدد اکتشافی از پهنه‌های ایران، مجموعه‌ای مرجع از چشم‌اندازهای طبیعی کشور فراهم آورد.

نگاه زیبایی‌شناختی همراه با دقت مستندسازانه، آثار او را به منبع الهام نسل‌های تازه عکاسان و مخاطبان ایران‌دوست در داخل و خارج کشور بدل ساخته است.

بر اساس اعلام دبیرخانه، نمایشگاه «طبیعت ایران» تا ششم مهر در سالن نمایش مرکز فرهنگی تکیان دایر است و بازدید برای عموم آزاد می‌باشد.

برگزارکنندگان از دانشگاه‌ها، انجمن‌های هنری و رسانه‌های تخصصی دعوت کرده‌اند با حضور در برنامه‌های جانبی و نشست‌های معرفی آثار و گفت‌وگوهای تخصصی به غنای این رویداد بیفزایند. این نمایشگاه علاوه بر عرضه تجربه‌ای بصری از اقلیم‌های گوناگون ایران، مخاطب را به تأمل درباره نسبت میان طبیعت، فرهنگ و هویت فرا می‌خواند؛ نسبتی که در قاب‌های این هنرمند به زبانی روشن و ماندگار بیان شده و می‌تواند مبنای همکاری‌های گسترده‌تر فرهنگی میان ایران و ارمنستان در سال‌های پیش‌رو باشد.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.