• 1404/05/08 - 11:06
  • 73
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

مسیر سال؛ «دیپلماسی فرهنگی ابزاری نرم و مؤثر برای دست‌یابی به اهداف سخت اقتصادی است»

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه درباره رویکرد دستگاه دیپلماسی فرهنگی در مورد سرمایه برای تولید و تحقق شعار سال، بر ارائه تصویر واقعی ایران به جهان تاکید کرد.

حمید بختیار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه با اشاره به نام گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به «سرمایه گذاری برای تولید»، ابراز کرد: دیپلماسی فرهنگی با معرفی فرهنگ، تاریخ، هنر و تمدن و سبک زندگی ایرانیان، می‌تواند تصویری مثبت، با ثبات و قابل اعتماد از کشور در سطح بین‌المللی ارائه دهد.

وی افزود: این تصویر، زمینه‌ساز اعتماد و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در تولید داخلی می‌شود. این اقدام می تواند از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها، هفته‌های فرهنگی و جشنواره‌ها در خارج از کشور و همچنین معرفی محصولات بومی مانند صنایع‌دستی، خوراکی‌های سنتی، پوشاک، محصولات کشاورزی و فناوری‌های بومی به جهان انجام شود.

بختیار با تاکید بر اینکه دیپلماسی فرهنگی از طریق ایجاد ارتباطات مردمی، زمینه‌ساز شکل‌گیری بازار خارجی برای محصولات تولید داخل است، گفت: در این میان، وظیفه مهم دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور تلاش برای معرفی صحیح ایران و ارائه یک تصویر خوب از کشورمان و از طرفی زمینه سازی برای صادرات محصولات فرهنگی است که با صادرات این محصولات، سرمایه گذاران این بازار را به عنوان بازاری جذاب برای خود خواهند دید و تمایل به سرمایه گذاری خواهند داشت و از این طریق می توان در راستای شعار سال حرکت کرد.

رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه همچنین، بیان کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حوزه‌هایی چون فیلم، موسیقی، هنر، گردشگری و صنایع خلاق هستند که دیپلماسی فرهنگی بستر شناخت و اعتماد متقابل در این زمینه‌ها را فراهم می‌کند. همچنین، معرفی ظرفیت‌های علمی و دانش‌بنیان کشور در قالب دیپلماسی فرهنگی نیز می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را به حوزه‌هایی مانند تولید دارو، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و کشاورزی هوشمند جلب کند. همچنین دستگاه دیپلماسی با توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف می‌تواند زمینه سرمایه گذاری در زیرساخت‌های گردشگری کشور را فراهم کند.

دیپلماسی فرهنگی ابزاری نرم و مؤثر برای دست‌یابی به اهداف سخت اقتصادی است

وی درباره چالش اصلی فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی در رونق بخشیدن به سرمایه‌گذاری در داخل کشور توضیح داد: به نظر می‌رسد سرمایه گذاری در حوز‌ه‌های مختلف، یک زنجیره ی به هم پیوسته است که از معرفی صحیح و ارائه یک تصویر خوب از ایران عزیز در چشم جهانیان تا زمینه سازی در داخل برای تحقق سرمایه گذاری است.

بختیار در ادامه بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که صرفا با ارائه یک تصویر خوب و انجام برخی از فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور نمی‌توان انتظار سرمایه گذاری توسط فعالان را داشت. لذا تاکید می‌شود برای همه دستگاه‌­ها در داخل کشور باید در این زمینه احکامی قانونی داشته باشند و به وظایف خود عمل کنند تا این مهم که همانا سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف است، تحقق یابد.

رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه افزود: برای مثال چنانچه دستگاه دیپلماسی فرهنگی فعالان کشورهای دیگر را برای توسعه گردشگری بین دو کشور ترغیب کند اما در داخل زیرساخت‌ها و بسته‌های پیشنهادی برای تحقیق این اقدام فراهم نباشد، عملی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

بختیار درباره وجوه دیگر تاثیر دیپلماسی فرهنگی بر مباحث اقتصادی کشور گفت: تحقق شعار سال صرفا محدود به صادرات محصولات فرهنگی نیست. توسعه گردشگری در حوزه های مختلف، صنعت فیلم، صنایع خلاق، داروهای گیاهی، علم و فناوری و ... حوزه‌های مختلفی است که می‌توان با اقدامات متعددی در راستای تحقق شعار سال گام برداشت.

وی ادامه داد: به‌طور کلی، دیپلماسی فرهنگی ابزاری نرم و مؤثر برای دست‌یابی به اهداف سخت اقتصادی است و می‌تواند نقش پل ارتباطی میان ظرفیت‌های تولید داخلی و سرمایه‌گذاری، ایفا کند.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.