صدای شرق؛ «اکنون نسل سوم حقوق بشر خودنمایی میکند که به رویکردهای شرقی و اسلامی نزدیک است»
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و استاد دانشگاه در روابط بینالملل با بیان اینکه باید به این نکته توجه کنیم که معیارهای حقوق بشری صرفا منحصر به اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب سال 1948 میلادی نیست، گفت: موضوع حقوق بشر بسیار ریشهدارتر است و در اندیشههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ملتها رگههای جدی حقوق بشر و مبانی آن وجود دارد.

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و استاد دانشگاه در روابط بینالملل افزود: حقوق بشر مبتنی بر رویکرد اسلامی از جمله اندیشههایی است که در عرصه مدیریت ملت قابل مشاهده بوده و هم ناظر به حقوق بشر و هم ناظر به حقوق بشر دوستانه است.
این استاد دانشگاه در روابط بینالملل سپس گفت: رعایت حال کسانی که تحت حاکمیت دولت قرار دارند یا رعایت اصول و مبانی مربوط به بحرانها و تنش ها در این پهنه وسیع اندیشهای کاملا قابل مشاهده است؛ این موضوع نه فقط مربوط به انسان بلکه ابعاد محیط زیست و زیست بشری را مورد توجه دارد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: متون مهمی از امام علی (ع) به عنوان یکی از اصلیترین حاکمان و اندیشمندان این حوزه مشهور به نامه 53 ایشان یا نامه به مالک اشتر بر این نکته تاکید می کند که بشریت یک مجموعه قابل احترام هستند و جدا از اینکه به چه اندیشه و مسلک و مرامی تعلق داشته باشند.
وی ادامه داد: در این رویکرد حاکمان نه فقط در برابر خود، بلکه در برابر خداوند و کسانی که زیرمجموعه حکومت هستند دارای مسئولیتند و رسالت برای رعایت حقوق بشر را برعهده دارند.
در بخش دیگری، مقتدایی اظهار داشت: در ایران پس از اسلام نیز اندیشههای گرانقدری وجود دارد که همین مفاهیم مورد اشاره را تقویت میکند؛ البته وقتی از ایران سخن میگوییم باید ایران فرهنگی که وسعتی بسیار بیشتر از جغرافیای امروز دارد را مورد توجه قرار دهیم. از بلخ تا بخارا، از ری تا همدان و از بصره تا نزدیک دیواره چین یا بخشهایی از هند، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، عراق، بحرین، پاکستان و سایر مللی و کشورهایی که از نظر آمیختگی فرهنگی و آداب و رسوم و پیشینه تمدنی به یکدیگر نزدیک هستند.
وی سپس، افزود: بر این اساس آنچه امروز در غرب بر آن تکیه میشود صرفا دو محور آزادی و برابری است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر هر کدام از این مبانی حدود 15 ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر را به خود اختصاص دادهاند که اکنون در بین اندیشمندان حوزه سیاست و حقوق بشر به دو نسل اول و دوم حقوق بشر موصوف و مشهور شده اند.
متقدایی ادامه داد: درحالی که در دیدگاه نسلی و نگاه دوره به دوره حقوق بشر که اصطلاحا آن را نسلهای حقوق بشر مینامند اکنون نسل سوم حقوق بشر خودنمایی میکند که مبنا و محور آن برادری است. براساس معیارهای این نسل از حقوق بشر که بسیار به رویکردهای شرقی و اسلامی نزدیک است ملتهای جهان میبایست در قالب برادری انسانها و ملل حقوق بشر را درک و این نگاه را اعمال کنند.
این نماینده مجلس در پایان گفت: چنین نگاهی بسیار به رویکرد امت محوری منبعث از رویکردهای اسلامی و محبت عاطفی شرقی نزدیک است و آنچه که سعدی حکیم در قالب نظم درآورده و درونمایه اصلی تعبیر پیامبر اسلام (ص) است که ظرفیتی برای جهانی شدن نگاه به حقوق بشر از جنس شرقی و به طور خاصتر اسلامی دارد: بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند؛ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار.
روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی