همکاریهای سینمایی ایران و قزاقستان رو به جلو است
علی اکبر طالبیمتین رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان به همراه مجید مظفری هنرپیشه خوب و پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما در نشستی با غالیم احمدیاروف رئیس، روشن نورتازا معاون و سانیا باژینوا رئیس بینالملل دانشگاه ملی هنر قزاقستان دیدار و گفتوگو کردند.
در این نشست که درباره برقراری روابط بیشتر و مستحکمتر در حوزههای هنری به ویژه عرصه تئاتر و سینما میان ایران و قزاقستان صورت گرفت، طالبیمتین به روابط میان رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه ملی هنر آستانه طی یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: روابط ما با دانشگاه در عرصه هنر پس از امضای تفاهمنامه وارد مرحله جدیدی شده است.
رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با اشاره به نشست مجازی میان این دانشگاه و دانشگاه هنر تهران که به تازگی صورت گرفته است، این پیوند را زمینهساز برقراری روابط عمیقتر و جدیتر در عرصه هنر و سینما دانست.
وی با اشاره به رشد مناسبات میان ایران و قزاقستان در حوزه هنر در ماههای اخیر، اظهار امیدواری کرد تا با حضور ریاست جدید دانشگاه و جابجاییهای رُخ داده در دانشگاه، شاهد تحولات بیشتر و مثبتی در راستای اهداف تعیینشده باشیم.
طالبیمتین همچنین از آمادگی دانشگاه هنر تهران برای میزبانی ریاست دانشگاه ملی هنر قزاقستان و هیأت همراه در تهران خبر داد.
رئیس دانشگاه ملی هنر آستانه نیز از همکاریهای دوجانبه بیشتر استقبال کرد و با اشاره به جابجایی ساختمان این دانشگاه به ساختمانی جدید و مجهز به امکانات مدرن از آمادگی برای همکاریهای بیشتر در دیدارهای بعدی خبر داد.
غالیم احمدیاروف در ارتباط با سینمای قزاقستان به جهش بزرگی که در سالهای اخیر در این حوزه رُخ داده است، اشاره کرد و با مطرح کردن این امر که قزاقستان کارگردانان مطرح و برجستهای در داخل و خارج از کشور دارد، گفت تولیدات سینمایی قزاقستان بر اساس سنتها، نیازها و درخواستها صورت میگیرد.
رئیس دانشگاه ملی هنر آستانه اضافه کرد که به لحاظ موضوعی، رقابت زیادی میان فیلمسازان به ویژه در زمینه تاریخی به دلیل اهمیت یافتن تاریخ قزاقستان در سالهای اخیر و همینطور جشنوارهای وجود دارد.
همچنین مجید مظفری بازیگر سینمای کشورمان ضمن بیان این مطلب که قزاقستان پایهگذاری درستی را در حوزه تولید فیلم انجام داده است، این مسأله را خاطرنشان کرد که ساخت فیلمهای تاریخی اگرچه خوب است اما اگر نگاه مستند داشته باشد، از گیرایی و جذب مخاطب بیشتری برخوردار خواهد بود.
وی ادامه داد: سرمایهگذاری برای فیلمهایی با قصه و نمایش جاذبههای قزاقستان، بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود، چرا که از طریق فیلم مستند، مخاطب میتواند با جاذبههای گردشگری یک کشور آشنا شود. ضمن آنکه دیدن جاذبههای یک کشور از طریق مستند قابلباورتر از تعریف کردن آن برای مخاطب است.
مظفری همچنین، به مسأله اقتصادی در ساخت اینگونه فیلمها اشاره کرد و گفت: اگر در زیربنای اقتصادی سینما، هنر جاری نباشد، موجب ضرر است. بنابراین، توسعه اقتصادی بایستی زیربنای فرهنگی داشته باشد. این نوع ساختار و این نوع فیلمها ضمن آنکه میتواند سودآور خوبی باشد، در جذب گردشگر و شناخت فرهنگ یک کشور بسیار راهگشاست.
روشن نورتازا معاون دانشگاه ملی هنر آستانه به قانون جدید سینمایی اشاره کرد که سه سال گذشته در قزاقستان تصویب شد و به موجب آن جهش بزرگی در سینمای قزاقستان اتفاق افتاد که منجر به پیشرفتهای خوبی در این حوزه شد.
روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی