مسیر سال؛ «دیپلماسی فرهنگی زمینهساز جهش اقتصادی است»
افزایش روابط علمی و فرهنگی، همراه با تلاش برای مقابله با تبلیغات منفی میتواند نقشی کلیدی در شکلدهی افکار عمومی ملتها داشته باشد و زمینهساز حضور سرمایهگذاران خارجی شود. به گفته رایزن فرهنگی ایران در عراق، طراحی سیاستهای منسجم میان نهادهای فعال در عرصه بینالملل برای تقویت صادرات فرهنگی و برند ملی ایران از مهمترین پیشنیازهای تحقق شعار سال است.
.jpg)
حجتالاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره این که دستگاه دیپلماسی فرهنگی برای کمک به تحقق شعار سال «سرمایهگذاری برای تولید» باید چه رویکردی در پیش بگیرد گفت: همانطور که میدانید یکی از اهداف مهم دیپلماسی فرهنگی که در کنار سایر اهداف ذکر میشود، زمینه سازی برای همکاریهای علمی، آموزشی، هنری و فرهنگی و مقابله با تبلیغات منفی است. این موارد در شکل گیری افکار عمومی ملت ها حایز اهمیت هستند و ممکن است بر میزان حضور سرمایهگذاران در کشورها اثرگذار باشد.
ضرورت همراهی و همافزایی نهادها
او افزود: این اهداف اگر به درستی طراحی و اجرا شوند به مقصود مورد نظر که همان تقویت و ارتقای جایگاه سرمایه گذاری و تولید برای حرکت در مسیر تحقق شعار سال است منجر میشوند. البته در این راستا علاوه بر تلاشهای دستگاه دیپلماسی فرهنگی، نیازمند همراهی و هم افزایی تمامی نهادها و واحدهایی هستیم که در حوزه بینالملل فعال هستند. شاید مناسب باشد تا با ایجاد قرارگاه یا کارگروهی متشکل از دستگاههای موثر در عرصه بینالملل برای تبادل نظر و سیاستگذاری پیرامون تحقق شعار سال رویکردهای واحدی در این زمینه اخذ و ابلاغ گردد.
اباذری درباره این که چگونه میتوان فعالیتهای فرهنگی خارج از کشور را در مسیر رونق سرمایهگذاری برای تولید قرار داد نیز گفت: دستگاه دیپلماسی فرهنگی و در رأس آن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بهرهمندی از ظرفیتهای رایزنیهای فرهنگی به عنوان بازوهای اجرایی خود میتواند با توسعه و گسترش تعاملات بینالمللی فی مابین و با تمرکز بر عرصههایی نظیر صادرات فرهنگی، دیپلماسی علمی-آموزشی(از طریق جذب دانشجویان خارجی)، جذب توریست و گردشگر، تسهیل ارتباط تجاری میان کشورها موجب افزایش مقیاس ورود سرمایههای خارجی شود که بیشک شرایط مناسبی را برای رونق اقتصاد ملی را فراهم میکند.
او ادامه داد: این جذب سرمایه میتواند در عرصههای هنری نظیر سینما، فرش و صنایع دستی، هتل داری، حمل و نقل و گردشگری اثرگذار و تعیین کننده باشد. برگزاری هفتههای فرهنگی ایران، افزایش تعاملات رسانهای و تبادل هیئتهای هنری و فرهنگی در همین راستا برنامه ریزی و اجرا میشود.
صادرات فرهنگی، لازم اما ناکافی
رایزن فرهنگی ایران در عراق در پاسخ به اینکه با دیپلماسی فرهنگی فقط میتوان بر افزایش صادرات محصولات فرهنگی برای کمک به تحقق شعار سال، تمرکز کرد یا فعالیتهای دیگری نیز در این زمینه میتوان متصور شد، گفت: همانطور که قبلا اشاره شد شاید صادرات محصولات فرهنگی مهمترین فعالیت در این زمینه باشد، اما تنها راه کمک به تحقق شعار سال نیست و در این مسیر به دلیل گستردگی حوزههای فرهنگ و هنر میتوان زمینههای دیگری نیز اشاره کرد.
او ادامه داد: هر چند با توجه به اهمیت محصولات فرهنگی و ضرورت شکل گیری صادرات این محصولات که شامل کالا و خدمات فرهنگی میشوند و نقش این محصولات در ساخت و توسعه ویژند ملی کشورمان، باید نگاه ویژهای را به این موضوع معطوف داشت، اما در کنار آن می بایست با عمق بخشی به فعالیتها از سایر جنبههایی که باعث افزایش و گسترش سرمایه گذاری در تولید میشود، غافل نبود.
اباذری افزود: تقویت برند ملی و مقابله با تحریف و نمایش واقعیتهای جامعه اقتصادی و فرهنگی ج.ا.ایران به جامعه بینالمللی، باعث انگیزه بیشتر جهت سرمایه گذاری خواهد بود و این اعتماد سازی از جمله نتایجی است که از دیپلماسی فرهنگی موفق به دست میآید. در پایان به اینکه نکته اشاره کنم که شرط موفقیت در این مسیر، تدوین سیاستهای واحد و بهره گیری از ظرفیتهای دستگاههای متولی در عرصه بینالملل است. جایی که نهادهای همکار با نگاه ملی و عمل به وظیفه دینی و شرعی خود، در راه تحقق منویات مقام معظم رهبری مدظله قدمهای اثرگذاری را بر خواهند داشت.
روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی