• 1404/04/24 - 11:47
  • 111
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دانشجویان دانشگاه دولتی ساراتوف در روسیه زبان فارسی را آموختند

دوره آموزش زبان فارسی طبق سال‌های گذشته، در نیمسال دوم تحصیلی 2025-2024 با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و بنیاد سعدی، با حضور 12 تن از دانشجویان این دانشگاه و فارسی‌آموزان آزاد در دانشگاه دولتی ساراتف در روسیه برگزار شد.

هدف زبان‌آموزان از یادگیری زبان فارسی، علاقه‌مندی به زبان و فرهنگ ایران و همچنین، سفر و آشنایی بیشتر با ایران امروز و جوانان ایرانی بیان شد. دوره‌ها در دو سطح مبتدی و میانی در هفته دو روز، یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها هر کلاس به مدت 2 ساعت برقرار شد.

حامد میرزاخانی مدرس این دوره، طی جلسات آموزشی، الفبای زبان فارسی، خواندن و تلفظ صحیح حروف و کلمات و ساختن جملات ساده را در دوره مبتدی آموزش داد و در این دوره از کتاب آموزشی فارسی دبستان نیز کمک گرفت.

ترم مبتدی با آموزش الفبا فارسی شروع شد و زمان‌های افعال (گذشته ساده و حال ساده) تکمیل شد و باقی زمان‌ها با تمرکز بر ساخت جملات گوناگون، خواندن متن‌های ساده تا کمتر پیچیده، ترجمه و درک مطلب، مکالمه و تسلط بر مهارت‌های شنیداری بود. در این دوره برای سطح مبتدی از کتاب‌های بنیاد سعدی؛ «گام اول»، «مینا 1» و «چارچوب 1» استفاده شد.

زبان‌آموزان در آخر ترم بر تکمیل فرم‌های پذیرش هتل، پرسیدن آدرس، سفارش غذا، خواندن داستان‌های ساده، درک فیلم‌های کوتاه کودکان، نوشتن جملات کوتاه تسلط یافتند.

سطح میانی با مرور زمان‌های افعال و ساختار جمله شروع شد و با مکث بیشتر و تمرینات، خواندن متون جهت یادگیری بهتر و ماندگارتر به ویژه برای ساخت جملات طولانی‌تر و انتخاب فعل مناسب ادامه یافت. درک مطلب و موضوع (مثل فیلم و موسیقی فارسی)، خلاصه‌نویسی، داستان‌نویسی، تبدیل صوت به متن و .... از دیگر مواردی بود که در این سال تحصیلی به فارسی‌آموزان، آموزش داده شد و کتاب‌های «چارچوب 2»، «لذت خواندن 1 و2» و «مینا 2» با تمرکز بر نوشتن مورد تأکید قرار گرفت.

آزمون پایان ترم به دو صورت شفاهی و کتبی انجام شد. آزمون شفاهی شامل شنیدن مکالمه یا  داستان کوتاه و پاسخ دادن به سوالات مربوط به آن بود و آزمون کتبی؛ ساخت جمله، تشخیص بخش‌های مختلف جمله، ترجمه و خلاصه کردن متن بود.

استفاده از منابع کمک درسی شامل پخش کلیپ‌هایی برای درک بیشتر زبان محاوره، همچنین آشناسازی فارسی‌آموزان با آداب و رسوم، تاریخ و هنر ایران، از جمله مواردی بود که در این ترم تحصیلی مورد استقبال قرار گرفت. فارسی‌آموزان این نیمسال تحصیلی با مرور دروس در جلسات پایانی و تسلط بر مهارت‌های چهارگانه، توانستند امتحان پایانی را با موفقیت بگذرانند و گواهینامه دریافت کنند.

زبان‌آموزان مرکز در مناسبت‌های مختلف ایرانی مثل برگزاری جشن نوروز، شب یلدا و مراسم مرتبط بزرگداشت شعرا و مفاخر ایرانی با مدرس دوره همچنین الکساندر بارانف رئیس مرکز ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ساراتف در روسیه، همکاری داشتند.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.