افکارسنجی حلقه مفقوده دیپلماسی عمومی ایران و روسیه است
در دیدار کاظم جلالی، سفیر و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با والری فدوروف مدیرکل مرکز سراسری مطالعات افکار عمومی روسیه «وتسیوم» درباره همکاریهای دوجانبه در زمینه تحقیقات و افکارسنجی بین دو کشور گفتگو و تبادلنظر شد.

در این دیدار که و ایولونا گیوزالیان، رییس بخش تحقیقات بینالملل این مرکز افکارسنجی نیز حضور داشت، سفیر ایران با اشاره به ضرورت شناخت و پاسخگویی به افکار عمومی دو کشور درباره اهمیت روابط دوجانبه ایران و روسیه اظهار داشت: یکی از مهمترین الزامات روابط دو کشور، شناخت دقیق افکار عمومی و پاسخ به پرسشهای مردم است و نباید پنداشت که با صرف پاسخ به سوالات خبرنگاران در نشستهای خبری میتوان ذهنیت افکار عمومی را نسبت به روابط دوجانبه تصحیح کرد.
وی افزود: روابط پایدار تنها با لبخند ایجاد نمیشود، بلکه زیربنای روابط پایدار دوجانبه، تقویت دیپلماسی عمومی است و شناخت افکار عمومی به منزله نخستین مرحله دیپلماسی عمومی و برنامهریزی برای یک رابطه پایدار دوجانبه در عرصه بینالملل محسوب میشود.
جلالی با دعوت از این مرکز افکارسنجی برای همکاری با مراکز مشابه در ایران، تصریح کرد: رسانههای غربی با ارایه اطلاعات نادرست درباره دیدگاه افکار عمومی دو کشور، به دنبال ارایه تصویر نادرست و دیگرگون از روابط ایران و روسیه هستند و همین موضوع ضرورت همکاری دوجانبه در خصوص شناخت افکار عمومی و توسعه دیپلماسی بر اساس مولفههای اجتماعی دو کشور را بیش از پیش آشکار میسازد.
والری فدوروف نیز در این دیدار با بیان اینکه مرکز مطالعه و سنجش افکار عمومی روسیه با سابقه بیش از 30 سال به فعالیتهای تحقیقاتی و افکارسنجی در روسیه و عرصه بینالملل فعالیت دارد، عنوان کرد: این مرکز با ارایه خدمات تحقیقاتی، مشاورهای و ارتباطی به شرکتها، سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی، نخستین مرکز تحقیقاتی در روسیه و کشورهای مستقل مشترکالمنافع در این موضوع است.
وی با اشاره به الگوهای موفق تاثیرگذاری افکارسنجی در دیپلماسی عمومی در کشورهای مختلف و ضرورت انجام اینکار برای تصحیح افکار عمومی روسیه و ایران، برای همکاری این مرکز با مراکز مرتبط ایرانی، اعلام آمادگی کرد.
مرکز سراسری مطالعات افکار عمومی روسیه «وتسیوم»، قدیمیترین و مشهورترین شرکت روسی است که در دسامبر ۱۹۸۷ زیرنظر وزارت کار اتحاد جماهیر شوروی و شورای مرکزی اتحادیههای کارگری تأسیس گردید و در سال ۲۰۰۳، به یک شرکت سهامی آزاد با 100 درصد سرمایه دولتی تبدیل شد. وتسیوم امروزه یک سازمان تحقیقاتی پیشرو در روسیه در زمینه سنجش افکار عمومی محسوب میشود. انجام نظرسنجی برای تشخیص و تحلیل رفتار مصرفکننده، ارتباطات، مدیریت ریسک و تأثیر اجتماعی، کارآفرینی، تحقیقات سیاسی و انتخاباتی، مطالعات مرتبط با برندسازی و اندازهگیریهای رسانهای، ارائه خدمات جامع تحقیقاتی، مشاورهای و ارتباطی به شرکتها، سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی و ارائه توصیههای تحلیلی به سازمانها برای اتخاذ تصمیمات درست در جهت بهبود کارایی فعالیتها از جمله وظایف این مرکز است. شورای متخصصان این مرکز برای تحلیل افکار عمومی را عمدتا دانشجویان مقطع دکترا و بالاتر و اساتید تشکیل میدهند. دانشگاه ملی تحقیقات روسیه، دانشگاه روابط بینالملل مسکو، انستیتو کشورهای آسیایی و آفریقایی دانشگاه دولتی مسکو و برخی دیگر از دانشگاهها، همکاران این مرکز هستند.
این مجموعه که دارای 600 پروژه سالانه، با 3500 مشتری در روسیه و خارج از کشور و 200 تحلیلگر تمام وقت است، توانسته حدود 72% رأی شهروندان روسی را در اعتماد به نتایج نظرسنجیها جلب نماید و از نظر مالی مستقل از بودجه دولتی باشد. والری فدوروف مدیرکل این مرکز، از 25 فوریه 2025، ریاست دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات جمعی دانشگاه مالی زیرنظر دولت فدراسیون روسیه را نیز بر عهده دارد.