• 1404/02/21 - 10:05
  • 49
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

از توسعه دیپلماسی فرهنگی تا آغاز فصل نوین گردشگری

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند در مطلبی به بیان مجموعه‌ای از برنامه‌ها و ابتکارات فرهنگی و گردشگری پرداخته است.

در سال ۲۰۲۵ میلادی، به مناسبت هفتادمین سالگرد برقراری روابط رسمی و دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی تایلند، مجموعه‌ای از برنامه‌ها و ابتکارات فرهنگی و گردشگری با محوریت تقویت مناسبات مردمی و ارتقای تصویر متقابل دو کشور در افکار عمومی، از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند طراحی و اجرا شد.

این برنامه‌ها که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی فرهنگی در راستای توسعه مناسبات همه‌جانبه پی‌ریزی شده‌اند، نقش مهمی در معرفی ایران به عنوان مقصدی امن، جذاب و برخوردار از تمدنی کهن برای گردشگران تایلندی ایفا کرده‌اند.

آغاز این رویکرد جدید، با حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تایلند در محل همایش‌های بین‌المللی کوئین سیریکیت بانکوک همراه بود.

در این رویداد بین‌المللی که با شرکت بیش از ۶۰۰ آژانس گردشگری داخلی و خارجی برگزار شد، رایزنی فرهنگی ایران زمینه حضور بخش خصوصی کشورمان را فراهم و برای نخستین بار، شرکت گردشگری ماکان و هواپیمایی ماهان به همراه گروه‌های هنری و فرهنگی از جمله فاطمه عبادی (هنرمند نقاشی با شن و برنده فصل اول برنامه "عصر جدید") و گروه موسیقی دل‌نوازان در این نمایشگاه حضور یافتند.

این حضور، بستری مناسب برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و هنری ایران در میان فعالان صنعت گردشگری تایلند فراهم ساخت.

در ادامه این فعالیت‌ها، رایزنی فرهنگی اقدام به برگزاری نشستی تخصصی تحت عنوان گردشگری ایران؛ سفر به قلب تمدن و طبیعت بی‌نظیر نمود.

این برنامه که در چارچوب بزرگداشت هفتادمین سالگرد روابط دو کشور برگزار شد، با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان و رئیس انجمن گردشگری تایلند و بیش از ۳۵ شرکت گردشگری و ۲۰ رسانه تایلندی برگزار که ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری ایران، از جمله آثار باستانی ثبت‌شده در یونسکو، مناظر طبیعی چشم‌نواز، فرهنگ مهمان‌نوازانه ایرانیان و جاذبه‌های شهرهایی چون شیراز، اصفهان، مشهد، قم و کیش با ارائه‌های تصویری و سخنرانی‌های تخصصی معرفی شد.

در این نشست همچنین، پیشنهادهایی برای طراحی تورهای اختصاصی برای گردشگران تایلندی ارائه شد.

سفیر ایران نیز با تأکید بر اهمیت گسترش تعاملات فرهنگی، به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه امنیت گردشگری در ایران پاسخ داد و خاطرنشان کرد که ایران کشوری امن برای گردشگران خارجی است.

وی با اشاره به تبلیغات منفی برخی رسانه‌های بین‌المللی، بر اهمیت تجربه مستقیم سفر به ایران و مواجهه با فرهنگ واقعی مردم ایران تأکید کرد.

در جریان این مراسم، بیش از ۳۰ آژانس گردشگری تایلندی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری، درباره فرصت‌های توسعه تعاملات دوجانبه در حوزه توریسم تبادل نظر کردند. در بخشی از مراسم نیز نمایش‌های فرهنگی و هنری ایرانی برای مهمانان تایلندی اجرا شد که با استقبال گسترده حضار مواجه گردید.

نتیجه این اقدامات هدفمند و هماهنگ، به نقطه‌ای مهم و اثرگذار منتهی شد؛ حضور فعال شش مدیر ارشد آژانس‌های گردشگری تایلندی در نخستین همایش بین‌المللی گردشگری ایران (ITF2025) که از تاریخ ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ در تهران برگزار شد.

این مدیران با حضور در ایران، از نزدیک با ظرفیت‌های گردشگری شهرهایی چون تهران، شیراز، اصفهان و جزیره کیش آشنا شدند و در پایان سفر، ضمن ابراز رضایت از سطح بالای امنیت، امکانات و تنوع جاذبه‌های گردشگری ایران، اعلام آمادگی کردند تا تورهای ویژه برای گردشگران تایلندی طراحی و به اجرا بگذارند.

در این میان، شرکت گردشگری ماکان نیز که پیش‌تر در بانکوک معرفی شده بود با طراحی بسته‌های گردشگری ویژه، متنوع و مقرون‌به‌صرفه برای گردشگران تایلندی، نقشی کلیدی در عملیاتی‌سازی این مسیر همکاری ایفا کرد.

بدین ترتیب، مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران در تایلند در سال ۲۰۲۵، به تقویت روابط تاریخی و تمدنی میان دو کشور و همچنین زمینه‌ساز تعامل مستقیم بین فعالان صنعت گردشگری، درک متقابل فرهنگی و آغاز فصلی جدید از گردشگری متقابل میان ایران و تایلند شد؛ فصلی که از رایزنی فرهنگی آغاز و با گام‌های عملی در اعزام آژانس‌های گردشگری تایلند به ایران، وارد مرحله اجرایی و پایدار شد.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.