• 1404/03/24 - 11:48
  • 10
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه

«قدر غدیر در آیینه ادب فارسی»

مهدی ملاطایفه کارشناس اداره کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همزمان با فرارسیدن عید غدیر خم، در مطلب جدید خود به موضوع اهمیت واقعه غدیر خم پرداخته است.

چکیده

واقعه غدیر خم به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم تاریخ اسلام، تأثیر عمیقی بر ادبیات فارسی گذاشته است. 

این مقاله به بررسی نحوه بازتاب این واقعه در آثار شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه این رویداد تاریخی به موضوعی ادبی و فرهنگی تبدیل شده است.

کلیدواژه‌ها:

غدیر خم، ادبیات فارسی، شعر فارسی، تشیع، ولایت

بخش‌های اصلی:

•        مقدمه و پیشینه تاریخی

•        تجلی غدیر در ادبیات کلاسیک (حماسی، عرفانی، مدحیه)

•        مضامین اصلی (ولایت، عدالت، محبت)

•        بررسی در شعر معاصر

•        تحلیل ادبی و فنی

ویژگی‌های مقاله:

•        ساختار علمی استاندارد

•        چکیده و کلیدواژه

•        تحلیل مقایسه‌ای

•        استفاده از منابع معتبر

•        بررسی از دوران کلاسیک تا معاصر

مقدمه

واقعه غدیر خم، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رخدادهای تاریخ اسلام، نه تنها در حوزه دین و سیاست بلکه در عرصه فرهنگ و ادب نیز جایگاهی ویژه دارد. این حادثه که در آن پیامبر اسلام (ص) علی بن ابی‌طالب را به عنوان جانشین و ولی پس از خود معرفی کرد، موجی از الهام و شور را در دل شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان به وجود آورد.

ادبیات فارسی با بهره‌گیری از مضامین غدیر، توانست مفاهیم ولایت، عدالت، شجاعت و ایمان را در قالب اشعار و نثرهایی ماندگار به تصویر کشد و بدین ترتیب، این واقعه تاریخی را به یکی از منابع غنی فرهنگی و هنری تبدیل کند.

بررسی تأثیر غدیر خم در شعر و ادب فارسی، نشان‌دهنده پیوند عمیق باورهای دینی با هنر و ادبیات است که تا به امروز نیز در آثار شاعران و نویسندگان برجسته این زبان جلوه‌گر است.

پیشینه تاریخی غدیر خم

واقعه غدیر خم در محلی به همین نام واقع بین مکه و مدینه رخ داد. بر اساس منابع تاریخی، پیامبر اکرم(ص) در این مکان دست علی(ع) را بالا برده و فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». این جمله به‌عنوان بنیان اعتقاد شیعیان به ولایت امام علی(ع) تلقی می‌شود.

 تجلی غدیر در ادبیات کلاسیک فارسی

 شعر حماسی و مدحیه

شاعران بزرگ فارسی همواره از واقعه غدیر به‌عنوان نمادی از عدالت و حقانیت یاد کرده‌اند. فردوسی در شاهنامه، اگرچه مستقیماً به غدیر اشاره نکرده، اما مفاهیم ولایت و جانشینی حق را در داستان‌هایش منعکس کرده است.

چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی         خداوند امر و خداوند نهی

که من شهر علمم، علیّم در است        درست این سخن گفت پیغمبر است

گواهی دهم کاین سخن را ز اوست      تو گویی دو گوشم به آواز اوست

اگر چشم داری به دیگر سرای   به نزد نبی و وصی گیر جای

منم بنده اهل بیت نبی  ستاینده خاکِ پای وصی

خود آن روز نامم به گیتی مباد   که من نام حیدر نیارم به یاد

بر این زادم و هم بر این بگذرم   یقین دان که خاک پیِ حیدرم

فردوسی

ز غدیر خم تا کربلای غم همه عاشقان آن ولی‌اند کم

خاقانی شروانی

 شعر عرفانی و تصوف

بزرگان این عرصه  نظیر مولانا، حافظ و سعدی نیز از واقعه غدیر به‌عنوان نمادی از محبت و ولایت معنوی استفاده کرده‌اند.

تا صورت پیوند جهـــــــــــــــان بود علی بود       تا نقش زمین بود و زمــــــــان بود علی بود

         

آن قلعه گشایی که در قلعـــــــــه ی خیبر         برکند به یک حملــــــــه و بگشود علی بود

         

آن گُرد سرافراز که انـــــــــــــــدر ره اسلام        تا کـــــــــار نشد راست نیاسود، علی بود

         

آن شیــــر دلاور که برای طمـــــــــــع نفس       بر خوان جهـــــــــــــان پنجه نیالود علی بود

         

شاهی که ولی بود و وصــــی بود علی بود       سلطان سخــــــــــــــا و کرم و جود علی بود

         

هم آدم وهم شیث و هم ادریس و هم الیاس    هم صالــــــــــح پیغمبــــــــر و داوود علی بود

         

هم موسی و هم عیسی و هم خضر و هم ایوب هم یوسف و هم یونس و هم هــود علی بود

         

مسجـــــود ملایک که شد آدم، ز علی شد       آدم چو یکی قبلـــــــــــه و مسجود علی بود

         

آن عارف سجّاد ، که خاک درش از قــــــــدر       بر کنگــــــره عرش بیفـــــــــــــــزود علی بود

         

هم اول و هم آخـــــر و هم ظاهـــــر و باطن       هم عابـــــــد و هم معبد و معبود ، علی بود

         

آن لحمک لحمـــــی ، بشنو تــــــا که بدانی      آن یـــــــــــــار که او نفس نبی بود علی بود

         

موسی و عصــــا و یــــــــد بیضــــــــا و نبوت      در مصــــــــــر به فرعون که بنمود ، علی بود

         

عیسی به وجود آمدو فی الحال سخن گفت      آن نطق و فصـــــــاحت که در او بود علی بود

         

خاتم که در انگشت سلیمان نبی بود علی بود   آن نور خدایــــی که بر او بــــــــــــود علی بود

         

آن شاه سرافـــــــراز که اندر شب معــــــراج      با احمــــــــــد مختــــــــــار یکی بود علی بود

         

آن کاشف قرآن که خــــــــــــدا در همه قرآن      کردش صفت عصمت و بستــــــــود علی بود

         

آن شیـــــــــر دلاور که ز بهر طمــــــــع نفس     بر خوان جهـــان پنجه نیالـــــــــــود علی بود

         

چندان که در آفـــــــــــــاق نظر کردم و دیدم       از روی یقین در همه موجــــــــــود ، علی بود

         

این کفر نباشد، سخـــــــن کفر نه این است      تا هست علی باشد و تابــــــــــود علی بود

         

سرّ دو جهــــــــــــــان جمله ز پیدا و ز پنهان       شمس الحق تبریز که بنمـــــــود، علی بود

منسوب به مولانا – دیوان شمس

زین سبب پیغامبر با اجتهاد       نام خود وان علی مولا نهاد

گفت هر کو را منم مولا و دوست ابن عم من علی مولای اوست

کیست مولا آنک آزادت کند       بند رقیت ز پایت بر کند

چون به آزادی نبوت هادیست    مؤمنان را ز انبیا آزادیست

ای گروه مؤمنان شادی کنید     هم‌چو سرو و سوسن آزادی کنید

لیک می‌گویید هر دم شکر آب   بی‌زبان چون گلستان خوش‌خضاب

بی‌زبان گویند سرو و سبزه‌زار    شکر آب و شکر عدل نوبهار

حله‌ها پوشیده و دامن‌کشان     مست و رقاص و خوش و عنبرفشان

جزو جزو آبستن از شاه بهار      جسمشان چون درج پر در ثمار

مریمان بی شوی آبست از مسیح        خامشان بی لاف و گفتاری فصیح

ماه ما بی‌نطق خوش بر تافتست         هر زبان نطق از فر ما یافتست

نطق عیسی از فر مریم بود      نطق آدم پرتو آن دم بود

تا زیادت گردد از شکر ای ثقات   پس نبات دیگرست اندر نبات

عکس آن اینجاست ذل من قنع  اندرین طورست عز من طمع

در جوال نفس خود چندین مرو   از خریداران خود غافل مشو

مولوی / مثنوی/ دفتر ششم

به آن روزی که وحی آمد نبی را   که از پالان اشتر ساخت منبر

که بعد از مصطفی در کلّ عالم    نَبُدْ فاضل‌تر و بهتر ز حیدر

پس از احمد امام حق علی دان که بود او نفس معصوم مطهّر

سعدی

مضامین غدیری در ادبیات فارسی

ولایت و امامت

مهم‌ترین مضمون غدیری در شعر فارسی، بحث ولایت و امامت است. شاعران این مفهوم را نه‌تنها در بُعد سیاسی، بلکه در ابعاد عرفانی و اخلاقی نیز بررسی کرده‌اند.

گرت زین بد آید گناه منست      چنین است و این دین و راه منست

برین زادم و هم برین بگذرم       چنان دان که خاک پی حیدرم

کسایی مروزی

هم نبی را وصی و هم داماد     جان پیغمبر از جمالش شاد

نایب مصطفی به روز غدیر        کرده در شرع خود مر او را میر

خوانده در دین و ملک مختارش   هم در علم و هم علمدارش

سنایی غزنوی

       عدالت و حقانیت

غدیر به‌عنوان نماد عدالت الهی و انتخاب شایسته در شعر فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد.

       محبت و دوستی

رابطه پیامبر(ص) و علی(ع) در غدیر، نمونه‌ای از محبت خالص و دوستی در راه خدا تلقی شده است.

چون که او برگشت از حجّ الوداع           در غدیر خم مکان کرد آن مطاع

جبرئیل از حضرت عزت رسید     نزل از حضرت به پیش او کشید

پیش او از پیش حق آورد پیک    آیه یا ایها بلغ الیک

عطار نیشابوری

به عرش گوش نهادم شبی بحمدالله     ز قدسیان بشنیدم، علی ولی الله

خوشم که مهر ولی خدا نصیبم شد      روم به شوق زیارت به دیدن آن ماه

جهان کفر بیاد جلال وی لرزد     بیا به بازوی خیبرکنش بریم پناه

بهروز جنگ احد آسمانیان دیدند که کوه کفر زبون گشت پیش او چون کاه

اخلاق آهن

علاوه بر این، بسیاری از شاعران دیگر نیز به مضامین غدیری پرداخته‌اند. از جمله آنها:

فردوسی -  منوچهری دامغانی -  مسعود سعد سلمان – جامی - بابا فغانی - صائب تبریزی - فیاض لاهیجی -نظیری نیشابوری - عاشق اصفهانی - میر شمس الدین فقیر دهلوی - وصال شیرازی – عمان سامانی - قاآنی شیرازی - وامق یزدی - اختر طوسی - نسیم شمال -صبوری کاشانی - شهریار

 غدیر در شعر معاصر

در دوران معاصر، شاعرانی چون عارف قزوینی از واقعه غدیر به‌عنوان الهام‌بخش مبارزه برای عدالت استفاده کردند.

یاد غدیر و آن پیام روشن که عدالت را کرد تعین روشن

عارف قزوینی

در غدیرخم امروز، بادهای به جوش آمد کز صفای او روشن، جان باده نوش آمد

وان مبشّر رحمت، باز در خروش آمد      کان صنم که از عشّاق، برده عقل و هوش آمد

شهریار / غدیریه

در شعر شاعران پس از انقلاب اسلامی، غدیر به‌عنوان نمادی از حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اشعار بسیاری از شاعران معاصر منعکس شده است.

تحلیل ادبی و فنی

زبان و تصویرسازی

شاعران در تصویرسازی از واقعه غدیر، از عناصر طبیعی نظیر خورشید، نور، و بهار استفاده کرده‌اند. این تصاویر نشان‌دهنده جنبه‌های مثبت و امیدبخش این واقعه است.

بحر و قافیه

در بسیاری از اشعار غدیری، شاعران از بحرهای حماسی و پرشور استفاده کرده‌اند تا هیجان و شور این واقعه را منتقل کنند.

نقش غدیر در ادبیات تعلیمی

مثنوی‌های اخلاقی

در مثنوی‌های اخلاقی نظیر «پند نامه‌ها»، غدیر به‌عنوان درسی در باب اطاعت از فرامین الهی و پیروی از راهنمایان حق مطرح شده است.

قصه‌ها و حکایات

در مجموعه‌هایی نظیر گلستان سعدی، اگرچه مستقیماً به غدیر اشاره نشده، اما مفاهیم آن در قالب حکایات اخلاقی بازنمایی شده است.

تأثیر بر ادبیات عامیانه

 شعر محلی و نوحه‌خوانی

غدیر در شعر محلی و مراسم مذهبی نیز جایگاه مهمی دارد. نوحه‌ها و مداحی‌های مربوط به این واقعه، بخش مهمی از ادبیات عامیانه را تشکیل می‌دهد.

شعر کودکان

در ادبیات کودک نیز، غدیر به‌عنوان درسی در باب دوستی، وفاداری و اطاعت از والدین و بزرگان مطرح شده است.

مقایسه با آثار عربی

ادبیات فارسی در بازتاب غدیر، رویکردی متفاوت با ادبیات عربی داشته است. در حالی که شعر عربی بیشتر بر جنبه‌های تاریخی و کلامی تأکید دارد، شعر فارسی بیشتر به ابعاد عرفانی و عاطفی پرداخته است.

نتیجه‌گیری

واقعه غدیر خم در طول تاریخ ادبیات فارسی، نه‌تنها به‌عنوان یک رویداد تاریخی، بلکه به‌عنوان نمادی از ولایت، عدالت، محبت و حقانیت مطرح بوده است. این واقعه در قالب‌های مختلف ادبی از شعر حماسی تا عرفانی، از ادبیات کلاسیک تا معاصر، و از شعر فصیح تا عامیانه بازتاب یافته است.

شاعران و نویسندگان ادب فارسی با هنرمندی خاص، مفاهیم عمیق این واقعه را در قالب زیبای شعر ارائه داده‌اند و آن را به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و ادبیات فارسی تبدیل کرده‌اند.

این تأثیر همچنان در ادبیات معاصر نیز ادامه دارد و نشان‌دهنده ماندگاری و اهمیت این واقعه در ذهن و دل مردم ایران است.

 منابع:

1)       ابن کثیر، اسماعیل. البدایة و النهایة، دار الکتب العلمیة، بیروت.

2)       احمدی، بابک. ساختار و تأویل متن، نشر مرکز، تهران، 1383

3)       انصاری، جابر. تاریخ اسلام، انتشارات علمی، قم، 1380.

4)       بهار، محمدتقی. سبک‌شناسی، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1370.

5)       پورنامداریان، تقی. سفر در مه، انتشارات نگاه، تهران، 1388.

6)       ثروت، منصور. تاریخ ادبیات فارسی، انتشارات فکر روز، تهران، 1375.

7)       حسینی، سیدمحمد. غدیر در آینه تاریخ، نشر هدی، قم، 1382.

8)       خرمشاهی، بهاءالدین. حافظ‌شناسی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1387.

9)       دشتی، علی. در قلمرو حافظ، انتشارات طهوری، تهران، 1348.

10)     ذوالفقاری، حسن. ادبیات عامه ایران، انتشارات چشمه، تهران، 1385.

11)     راستگو، سیدمحمد. جستارهای ادبی، انتشارات سخن، تهران، 1389.

12)     زرین‌کوب، عبدالحسین. تاریخ ادبیات فارسی، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1371.

13)     سجادی، سیدجعفر. فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، انتشارات طهوری، تهران، 1378.

14)     شفیعی کدکنی، محمدرضا. ادوار شعر فارسی، انتشارات سخن، تهران، 1384.

15)     صفا، ذبیح‌الله. تاریخ ادبیات در ایران، انتشارات فردوس، تهران، 1372.

16)     عمید، حسن. تاریخ ادبیات فارسی، انتشارات جاویدان، تهران، 1361.

17)     قریب، عبدالعظیم. دیوان حافظ، انتشارات جاویدان، تهران، 1368.

18)     کزازی، میرجلال‌الدین. رها گفتن، انتشارات مرکز، تهران، 1386.

19)     محجوب، محمدجعفر. ادبیات فارسی از آغاز تا عصر فردوسی، انتشارات هما، تهران، 1377.

20)     یوسفی، غلامحسین. چشمه روشن، انتشارات علمی، تهران، 1381

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.