• 1404/08/17 - 13:46
  • 21
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ماهیت استعماری غرب در برابر تمدن‌های شرقی در دهلی‌نو بررسی شد

دهلی‌نو - هند: به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، نشست ‌علمی با موضوع «بررسی ماهیت استعماری غرب در برابر تمدن‌های شرقی» برگزار شد.

در این نشست که به عنوان پیش نشست منطقه‌ای همایش ما و غرب در هندوستان برگزار می‌شد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین ضیایی‌نیا معاون نماینده مقام معظم رهبری در دهلی به دیدگاه‌های ضداستعماری امام خامنه‌ای درباره ماهیت استعماری غرب پرداخت و گفت: وقتی ما می‌گوییم فرهنگ غربی منظور ما این نیست که لزوما این فرهنگ در  مغرب زمین رائج است بلکه ممکن است در مشرق زمین نیز فرهنگ غربی حاکم باشد.

وی به عناصر و مبانی فرهنگ غربی پرداخت و با اشاره به سه عنصر سکولاریزم، ملی گرایی و انسان گرایی، دیدگاه‌های آیت الله خامنه‌ای را در این حوزه‌ها توضیح داد.

پس از آن، اخلاق آهن استاد گروه زبان فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو در سخنان خود به موضوع «زبان فارسی و زوال سنت دانش هند و ایرانی: برداشت و بازنگری» پرداخت و ضمن تشریح نقش استعمار غرب در ضربه زدن به زبان فارسی در هند به برخی خاستگاه‌های اندیشه شرقی در ادبیات فارسی اشاره کرد.

وی گفت: شاعران بزرگی مانند مولانا مسئله عرفان و تصوف و دانش مشرق زمین را به خوبی مطرح کرده‌اند.

سید علی کاظم استاد تاریخ دانشگاه اسلامی علیگر نیز در مقاله خود به بررسی  تطبیقی دیدگاه‌های ضداستعماری گاندی، نهرو و امام خمینی(ره) پرداخت و ضمن بررسی وجه تشابه نهضت استقلال هند و انقلاب اسلامی ایران گفت: هر دو این نهضت‌ها بر اساس عدم تشدد استوار بودند و گاندی و امام خمینی(ره) هرگز پیروان خود را تخریب اموال عمومی  و ظلم و ستم وادار نمی‌کردند.

همچنین خانم دیشا راجندر پژوهشگر مقاله خود را تحت عنوان «بازیابی خرد قلب: معرفت‌شناسی شرقی فراتر از خردگرایی غربی» ارائه داد و اظهار داشت: ما باید نفس خود را بشناسیم و درک کنیم که علاوه بر عقلانیت به عنصر معنویت نیز نیاز داریم که فقط در فرهنگ شرقی قابل مشاهده است. چرا که در سنت شرقی اسلامی در حقیقت انسان خلیفه خدا روی زمین است و نه انسان جدا افتاده از پروردگار.

سید تنویر احمد دبیر بخش آموزش جماعت اسلامی هند هم به موضوع استعمارزدایی از کتب درسی هند پرداخت و گفت: ما باید هدف آموزش را مشخص کنیم چرا که در فرهنگ غربی هدف آموزش آماده سازی انسان برای بازار کار است اما در فرهنگ شرقی هدف آموزش آماده سازی یک انسان بر اساس ارزش‌هاست و بعد از آزادی هند تلاش های بسیاری در این زمینه انجام شده است.

در ادامه، تسلیم رحمانی فعال سیاسی در سخنان خود، سیر تاریخی ماهیت استعمار غربی را مورد بررسی قرار داد و گفت: در عصر حاضر گفتگو درباره چنین موضوع حساسی رو به فراموشی است و ما خواسته یا ناخواسته همه ارزش‌های استبدادی را قبول کرده‌ایم.

وی افزود: قدرت‌های استعماری با تجزیه دولت عثمانی منطقه را به کشورهای کوچک تقسیم کردند و به استعمار فکری مردم پرداختند با این که کشورهایی مانند چین، ایران و هند فرهنگی چند هزار ساله دارند اما غربی‌ها با سرقت ایده‌ها و نظریات کشورهای شرقی آنها را گسترش دادند و به نام خود ثبت کردند. حتی در جستجوگر گوگل نیز دانشمندان مشرق زمین جایگاهی ندارند و نظریات آنها نمایش داده نمی‌شود.

قمر آغا روزنامه نگار و تحلیلگر نیز، ماهیت و سیر تکامل استعمار غربی در جهان را بررسی کرد و گفت: استعمار در کشورهای مختلف به شکل‌های مختلف جای پای خود را باز کرده و جنبش‌های مقاومت نیز در همه جا به مقابله با این عناصر پرداخته و اثرات آن را تا حدی خنثی کرده‌اند.

وی افزود: کشورهای غربی با تسلط بر تکنولوژی برتری خود را بر کشورهای دیگر حفظ می‌کنند اما هم اکنون کشورهایی مانند ایران و هند جهش‌هایی در این جهت داشته‌اند و در جنگ اخیر اسراییل علیه ایران  تمام دنیا از تجهیزات نظامی ایران غافل گیر شدند.

فریدالدین فریدعصر رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو به عنوان سخنران پایانی این نشست به ارائه مقاله خود با عنوان «استعاره‌های ضد استعماری در کلمات رهبران ضد سلطه ایران و هند» پرداخت و ضمن بیان اهمیت کاربرد استعاره در ادبیات سازی فرهنگی و هدایتگری جامعه به مشابهت‌ها در استعاره های ضد استعماری رهبران هند و ایران از گاندی و نهرو و اقبال تا امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای اشاره کرد.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.