logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/08/29 - 16:40
  • 147
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست واتیکان| «بدون درک متقابل فقط بربریت در روابط انسانی باقی خواهد ماند»- فعال دینی واتیکان

عضو نهاد گفت‌وگوی ادیان واتیکان در دور دوازدهم گفت‌وگوی دینی ایران و واتیکان، درباره مفهوم آموزش در مسیحیت سخنرانی کرد.

کشیش لارنت باسنس با بیان اینکه آگاهی جدیدی در سطح مردمی در حال ظهور است، اظهار کرد: این شرایط، به یک جست وجوی معنوی شباهت دارد، جایی که بسیاری کسان به دنبال پاسخی به آموزه های سنتی و سوالات اخلاقی و نیز اخلاقی جدید ناشی از جهانی شدن و انفجار دانش و فناوری هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از نخستین اسناد نوشته شده کلیسا در مورد آموزش و یادگیری بود، افزود: سند مزبور بر این باور بنا شده است که انسان ها موجوداتی عبادی هستند و آموزش مسیحی در چارچوب و مشارکت در آیین های جمعی انجام می پذیرد. از این سند می توان چنین استنباط کرد که اهداف اصلی آموزش مسیحی مربوط به ایمان، یعنی درک واقعیت است.

این فعال دینی، با بیان اینکه مسیحیت از ریشه های فروتنانه و محلی خود در یهودیت قرن اول، به سرعت به چارچوب جغرافیایی گسترده امپراتوری روم گسترش یافت، گفت: وزارت خانه آموزش کاتولیک که اکنون به عنوان اداره فرهنگ و آموزش شناخته می شود چندین سند در مورد ماهیت و متمایز بودن آموزش کاتولیک صادر کرده است. این اسناد یک فلسفه آموزشی کاتولیک خاص را تشریح می کنند که در آن ایمان، فرهنگ و زندگی با هم هماهنگ هستند. ریشه این فلسفه در طبیعت و نهاد شخص انسان واقع شده که باید همیشه به بعد دینی باز باشد.

وی ادامه داد: بعدها در دوره مکتبی، تفکر انتقادی در یک فرآیند دیالکتیکی برای بررسی و دفاع از جزم و آموزه های کلیسا مورد استفاده قرار گرفت. در عوض، در دوران روشنگری، تفکر انتقادی با استفاده از عقل و تردید علمی با زیر سوال بردن سیستماتیک سنت ها و مفروضات همراه شد.

باسنس همچنین به وقایع قرن بیستم اشاره کرد و توضیح داد: در قرن بیستم به دنبال کار ژان پیاژه، پائولو فریره و دیگران، تفکر انتقادی به بخش مهمی از آموزش مسیحی چیزی بیش از دست و پنجه نرم کردن با معانی تعیین شده یا دانش و اقتدار تثبیت شده است. همچنین در مورد تشویق دانش آموزان و دانش پژوهان به ریسک کردن، درگیر شدن با احساس مسوولیت اجتماعی خود و نزدیک شدن به جهان به عنوان موضوع تجزیه و تحلیل انتقادی و تحول امیدوارکننده تلقی کرد.

وی ادامه داد: اعلامیه آموزش مسیحی شورای دوم واتیکان، اهمیت ارائه آموزش کافی را برجسته می کند و بر لزوم استفاده از علوم مختلف مدرن، نه فقط فلسفه و الهیات، تاکید می ورزد.

عضو نهاد گفت‌وگوی ادیان واتیکان همچنین ابراز کرد: متفکر فرانسوی ادگار موران تاکید می ورزد که دانش نباید افزودنی بلکه باید سازماندهی باشد. او از آنچه تفکر تقلیل دهنده می نامد تفکر جزئی مغرضانه یا تفکر دودویی یا سیاه و سفید، انتقاد به عمل می آورد چرا که نمی تواند با سایر شیوه های فکری ادغام شده یا به بیان درآید.

باسنس با تاکید بر اینکه بدون درک، هیچ تمدنی وجود نخواهد داشت، بیان کرد: در چنین شرایطی، فقط بربریت در روابط انسانی باقی خواهد ماند. بنابراین آموزش صرفا تکرار یا انباشت اطلاعات نیست چرا که رایانه ها بسی بهتر از انسان می توانند این کار را انجام بدهند.

دوازدهمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهاد گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «آموزش جوانان در خانواده به منزله چالشی برای اسلام و مسیحیت» طی روزهای 29 و 30 آبان‌ماه جاری به میزبانی «کاردینال میگل آنجل آیوسو گیسو» رئیس نهاد گفت‌وگوی ادیان واتیکان و در شهر رم برگزار خواهد شد. سخنرانان در سه محور «مفهوم تربیت خانواده در اسلام و مسیحیت»، «فرصت‌ها و چالش‌های تربیت در زمان امروز: از منظر اسلام و مسیحیت» و «تربیت جوانان: فضایی برای گفت‌وگو و همکاری بین اسلام و مسیحیت» به بیان نقطه نظرات و ارائه مقاله می‌پردازند.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved