logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/04 - 19:44
  • 227
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تفکر بسیجی؛ چراغ هدایت مقابل جنگ ترکیبی

حماسه سوم خرداد و تفکر بسیجی چراغ هدایت در برابر جنگ ترکیبی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از ایرنا ، مهدی رضا کارشناس ارشد علوم ارتباطات در یاداشتی با عنوان (تفکر بسیجی؛ چراغ هدایت مقابل جنگ ترکیبی)اینگونه آورده است:حماسه سوم خرداد و آزادسازی خونین شهر قهرمان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و چراغ راهی برای حرکت در فضای لایتناهی جنگ ترکیبی_ رسانه ای ما می باشد.

غلبه بر نا امیدی و امید به نصرت الهی در کنار اتحاد و همدلی و تکیه بر داشته های خودی در برابر حجم گسترده امکانات و نیروهای گسترده دشمن گوشه ای از جلوه های این حماسه بزرگ بود که می بایست در برهه کنونی و در جنگ ترکیبی _ شناختی غرب و جبهه معاندان الگویی بی بدیل برای هدایت و راهبری در تمامی عرصه ها منجمله در حوزه دیپلماسی فرهنگی کشور قرار گیرد.

 

بصیرت افزایی و توجه به نقش ولایتمداری، ایمان، اتحاد و تدبیر عناصر اصلی جاودانگی عملیات بیت المقدس بود که از دل این عناصر، گهر مقاومت و پیروزی استخراج شد.

 

بسیج و بسیجی یک فرهنگ است و رسانه یک وسیله فرهنگ ساز، از این رو برای مقابله با جنگ رسانه‌ای ای و ترکیبی کنونی، ترویج روحیه بسیجی و تعامل و بهره گیری از ابگوی سازنده بسیج و فرهنگ بسیجی توسط رسانه ها سدی مناسب در حجمه این جنگ رسانه ای ایجاد خواهد شد.

 

عبرت آموزی از حماسه سوم خرداد و تبعیت از منویات رهبری فرزانه انقلاب در بهره گیری از استعدادهای جوان و دانش روز در رونق مبادلات فرهنگی و اقتصادی با جهان همه و همه از گذاره های مهم حرکت توسعه‌ بخش در منظومه معادلات فرهنگی و بین المللی ماست که بایستی در برنامه ریزی های سیاست گزاران فرهنگی مورد توجه و دقت کافی قرار گیرد.

 

چرا که چالش های ایجاد شده از جنگ ترکیبی رسانه ای معاندان هرگز سخت تر از این عملیات غرور آفرین نیست. تاکتیک های جنگ ترکیبی بی ثباتی ایجاد می کند و مردم سالاری را از بین می برد. قطب بندی سیاسی ایجاد و همزیستی، همبستگی، وحدت و اجماع را نابود می کند.

 

در جنگ ترکیبی، دشمن اهداف خود را از طریق رسانه ها، شبکه های اجتماعی یا بازیگران غیردولتی پیش می برد.

 

روز سوم خرداد (روز مقاومت، ایثار و پیروزی) نام‌گذاری شده است که نماد ایستادگی و مقاومت ملت ایران است و این نماد و تفکر ارزشمند در طول سال های گذشته توانسته موفقیت ها و دستاوردهای بسیاری کسب کند و امروز وظیفه داریم علاوه بر جلوگیری از تحریف این فرهنگ آن را به درستی به نسل جدید جامعه منتقل کنیم و یکی از عرصه های مهم جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس است که باید به آن توجه ویژه شود و تفکر بسیجی همچنانکه در جنگ پیشتاز بود در عرصه جنگ رسانه‌ای و ترکیبی نیز باید وارد شود.

 

حماسه آزاد سازی خونین شهر الگویی روشن برای عبور از بحران‌ها و مقاطع مختلف و حساس پیش رو است و امروز با این الگو باید خرمشهرها در حوزه فرهنگی و بین المللی را آزاد نمود.

 

بسترسازی برای تفکر بسیجی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و بین المللی در بحبوحه جنگ شناختی کنونی وظیفه خطیر گردانندگان دستگاه‌های رسانه ای است.

 

در جنگ ترکیبی _ شناختی، دشمن در پی از پای درآوردن اندیشه‌های بصیر در جامعه هدف است تا در پی از دست رفتن بصیرت، حلقه‌های فکری و فرهنگی جامعه هدف سست شده و به واسطه آن نظام سیاسی و اجتماعی حاکم بر آن جامعه دچار تزلزل و بی‌ثباتی شود.

برای نهادینه کردن فرهنگ بسیجی باید رسانه ها به عنوان ابزار قدرت نرم، پیوند میان قدرت سخت و نرم در بسیج را ایجاد کنند و با جریان سازی در تمام طول سال کارکردهای گوناگون بسیج را به نمایش بگذارند و سوم خرداد الگوی عینی و عملی مقاومت برای نسل جوان و الگویی ارزشمند برای مقابله با جنگ رسانه‌ای پیش رو است، این پیروزی چراغ راه و الگوی تعالی پیشرفت و ایستادگی در مسیر ایجاد یک دیپلماسی فرهنگی پویا و پیشرو برای کشور است.

بهروز عباس زاده

بهروز عباس زاده

نظرتان را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved