• 1404/09/15 - 16:32
  • 54
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

سند راهبردی امور فرهنگی و اجتماعی ایرانیان خارج از کشور تبیین شد؛ اهمیت بهره‌مندی از نهادهای غیردولتی

تهران - ایران: در نخستین نشست کمیته برنامه ریزی و عملیاتی سازی سند راهبردی امور فرهنگی و اجتماعی ایرانیان خارج از کشور که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد درباره اهمیت توجه به ایرانیان خارج از کشور تبادل نظر شد.

محمدرضا نوروزپور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اهداف این سند، ابراز کرد: برداشت من این است که این سند، سه هدف را دنبال می‌کند. ابتدا، بهبود تصویر ایران در میان ایرانیان خارج از کشور و همچنین، مردم سایر کشورها مدنظر تنظیم کنندگان سند قرار دارد. تلاش بر این است که فضای امنیتی شده علیه ایران در جهان خنثی یا کم اثر شود و سومین هدف این است که برای نخستین بار به هویت ایرانی به اندازه کافی بها داده شود.

وی با بیان اینکه تصویر نامناسبی از ایران در جهان وجود دارد، افزود: این تصویر به قدرت نامنطبق با واقعیت‌های ایران است که وقتی با ایرانیان خارج از کشور درباره این واقعیت‌ها صحبت می‌کنیم، ایشان دچار تردید می‌شوند. از این رو تلاش برای بازسازی این تصویر، بسیار مقدس است.

نوروزپور ادامه داد: از آنجا که در انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، ریشه‌های استکبار از ایران کنده شد، آنان از روی کینه ورزی، چهره ایران را توسط امپراتوری رسانه‌ای شان، برخلاف واقعیت‌های آن به نمایش در آورده اند. بنابراین بهبود این تصویر مخدوش، نیازمند یک کار جهادی در کشور است. با بهره مندی از روش‌ها و شگردهای روز و نوآورانه و دوری از حرکت‌های تبلیغاتی، می‌تواند به نتایج مثبتی دست یافت. در سند راهبردی امور فرهنگی و اجتماعی ایرانیان خارج از کشور نیز به این موضوع توجه شده است.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اهمیت حفظ هویت ایرانی در شرایط امروز تاکید کرد و گفت: ایران ما مانند سیمرغ پهن پیکری است که با دوبال ایرانیت و اسلامیت پرواز می کند. آنها که تلاش کردند اسلام را از ایران بگیرند شکست خوردند و آنهایی که خواستند ایران را از اسلام بگیرند نیز دچار شکست شدند. هر چه کمک کنیم این سیمرغ با دو بال خود بر پهنه تمدنی ایران فرهنگی پرواز کند، برکات بیشتری خواهد داشت. اگر در میان ایرانیان خارج از کشور از ظرفیت های ایرانی و اسلامی استفاده کنیم نتایج خوبی خواهیم گرفت.

ورزش عامل همدلی است

در ادامه این نشست، علیرضا رحیمی معاون امور جوانان وزارت ورزش نیز با تاکید بر اینکه باید فضای بی اعتمادی در بخش ایرانیان خارج از کشور، شکسته شود، ادامه داد: بین تمام زمینه های اشتراکی، بعضی از فضاها و حوزه ها می توانند بدون توجه به نگرش‌های سیاسی و سلیقه‌ای، عامل اشتراک باشند، که یکی از آنها، ورزش است. ورزش می‌تواند عامل همدلی ایرانیان خارج از کشور باشد.

وی گفت: دو موضوع را به صورت عملیاتی در این عرصه شروع کرده ایم که یکی از آنها طراحی المپیاد ورزشی ایرانیان خارج از کشور است که برگزاری آن برعهده سازمان‌های مردم نهاد خواهد بود. در این زمینه از ظرفیت مناطق آزاد کشور نیز بهره خواهیم برد. قدم دوم نیز راه اندازی مدرسه تابستانی و ایجاد کمپ جوانان ایرانیان خارج از کشور است.

رحیمی با بیان اینکه شبکه سازی میان جوانان ایرانی خارج از کشور، دارای اهمیت زیادی برای ما است، ادامه داد: در این راستا، تورهای راویان پیشرفت و آشنایی با پیشرفت های فناورانه ایران برگزار خواهد داشت تا روایت مثبت و عملی از ایران داشته باشیم. خروجی این قدم ها، شبکه سازی از جوانان ایرانی در سراسر جهان است.

بهره مندی از نهادهای غیردولتی

رضا ملکی رئیس مرکز سیاست‌پژوهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز گزاره های داخل سند راهبردی امور فرهنگی و اجتماعی ایرانیان خارج از کشور  را اساس حرکت مشترک میان نهادهای مرتبط در کشور دانست و گفت: از آنجا که توان اثرگذاری ایرانیان خارج از کشور در حال افزایش است، لازم است که درک و اعتماد متقابل ایران و ایرانیان خارج از کشور، بهبود و ارتقا یابد.

وی افزود: سازمان‌های دولتی در قبال ایرانیان خارج از کشور، مسوول هستند و ایرانیان خارج از کشور نیز در قبال وطن و ملت خود مسوول هستند. توجه به موضوع، می تواند راهگشا باشد.

ملکی با اشاره به موضوع بازگشت ایرانیان به کشور گفت: تجربه جهانی می گوید نیازی به الزام بازگشت به وطن وجود ندارد و کسانی که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند، می توانند در محل استقرار خود، باز هم به مملکت خدمت کنند.

رئیس مرکز سیاست‌پژوهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین، تاکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برخی کشورهایی که ایرانیان زیادی در آنجا زندگی می کنند، امکان داشن نمایندگی را ندارد. در این کشور، به دلیل مسائل سیاسی، سفارتخانه هم نداریم. بنابراین بهترین راه برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور، بهره مندی از توانمندی های نهادهای غیردولتی و غیرحاکمیتی است.

همچنین، حسین دیوسالار معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست گفت: باید از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و علاقه‌ای که ایرانیان خارج از کشور نسبت به مسائل فرهنگی و هویتی خود دارند به بهترین شکل بهره برد و در مقابل، خدمات دقیق‌تر و گسترده‌تری برای آنان تعریف و ارائه کرد؛ چرا که آن‌ها بخشی از هویت و سرمایه ملی ایران هستند.

سند راهبردی امور فرهنگی و اجتماعی ایرانیان خارج از کشور بخش فرهنگی و اجتماعی سند راهبردی ایرانیان خارج از کشور محسوب می شود. سند حاضر که برای یک دوره زمانی 5 ساله تدوین شده است، در یکصد و پنجاه و پنجمین نشست شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تصویر رسیده است. همچنین این سند با همکاری دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ویرایش و نهایت در سیصد و بیستمین نشست شورای سیاستگزاری فرهنگی بین الملل دفتر مقام معظم رهبری به تصویب رسید و با ابلاغ آن از سوی این شورا، برای همه دستگاه ها، نهادها و موسسات ذیربط در امور فرهنگی و اجتماعی ایرانیان خارج از کشور، لازم الاجرا است.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.