• 1404/09/11 - 09:51
  • 16
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

امضای تفاهمنامه همکاری؛ ایمانی‌پور: از ظرفیت‌های اقتصادی برای معرفی فرهنگ ایران استفاده می‌کنیم

تهران - ایران: رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست امضای تفاهمنامه همکاری بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اهمیت فعالیت‌های اقتصادی در پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد.

ایمانی‌پور با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مسوول اجرایی سازی موافقتنامه فرهنگی با سایر دولت‌ها است، ادامه داد: این موافقت‌نامه‌ها، چهار بخش علوم، فرهنگ، ورزش و گردشگری را شامل می‌شود که بعد از تصویب دولت‌های میزبان، اجرایی می‌شود. ما نیز برای اجرایی سازی این موافقنامه ها به بخش های مختلف نیاز داریم.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد فرهنگ و لزوم همکاری میان بخش اقتصاد و فرهنگ، بیان کرد: تصویر گردشگری ایران در کشورهای دیگر به خوبی شکل نگرفته است. مسوولان برخی کشورها که به گفت وگو پرداخته ایم، ایشان توصیه می کردند که با اشاره به ظرفیت های گردشگری ایران لازم است که شناخت بهتری از آن به دنیا صورت گیرد.

ایمانی پور با تاکید بر اینکه لازم است در نخستین گام تلاش کنیم ظرفیت های مناطق آزاد در حوزه گردشگری و سایر حوزه ها را به کشورهای دیگر معرفی کنیم، ادامه داد: پروژه «از ایران بگو» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عهده دار جذب اینفولئنسر و اصحاب رسانه در کشورهای دیگر است و برای آنان تور گردشگری برگزار می کند. این افراد پس از بازگشت به کشورمان، معرفی درست و حرفه ای از داشته های ایران به هم وطنان خودشان ارائه می کنند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه متاسفانه تصویر مخدوشی از ایران در اذهان بسیاری از مردم جهان نشسته است، ابراز کرد: این تصویر مخدوش با حضور همه گردشگرانی که به ایران می آید ترمیم می شود و آنان با مشاهده تصویر واقعی ایران متوجه تبلیغات منفی دشمنان می شوند و آن را اصلاح می کنند.

ایمانی پور در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری شورای عالی مناطق آزاد برای بهبود تصویر ایران، می تواند گام بردارد، افزود: در این میان، می توانیم به معرفی ظرفیت های مناطق آزاد نیز اهتمام بیشتری داشته باشیم. بخش های اقتصادی و تجاری نیز از این همکاری منتفع می شوند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان، به معرفی ظرفیت های مناطق آزاد کشور کمک خواهند کرد، ادامه داد: هدف اصلی ما معرفی درست ایران است. معتقدیم که اگر بخش فرهنگ می خواهد موفق شود باید در بخش اقتصادی هم توسعه یابد. بنابراین لازم است که از ظرفیت های اقتصادی برای معرفی فرهنگ ایران استفاده کنیم.

ایمانی پور با تاکید بر اهمیت دیپلماسی پیرامونی و توجه به کشورهای همسایه در فعالیت های فرهنگی بین المللی، گفت: با کمک شورای عالی مناطق آزاد می توانیم خواهرخواندگی شهرهای مرزی کشورمان را با شهرهای مرزی همسایگان ایجاد کنیم و از این طریق فرصت های تازه ای برای تعامل و ایجاد بازار تازه فرهنگی و اقتصادی، فراهم آوریم.

مسعود حسین پور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست، با بیان اینکه مجموعه شورای عالی مناطق آزاد، ظرفیت قابل توجهی دارد، گفت: با توجه به قوانین اختصاصی در این مناطق، می توانیم با سرعت بیشتری به توسعه فعالیت ها از جمله بخش گردشگری دست یابیم.

وی با اشاره به دسترسی های قابل توجهی که نمایندگان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف جهان برای معرفی تصویر واقعی ایران دارند، افزود: افراد پرشماری در کشورهای مختلف به موضوع گردشگری علاقه مند هستند و در این زمینه هزینه می کنند. با معرفی درست داشته های گردشگری ایران، با کمک نمایندگان فرهنگی می توانیم این افراد را جذب کنیم. بخشی از این ظرفیت ها در مناطق آزاد است و می تواند به رونق گردشگری این مناطق منجر شود.

امضای تفاهمنامه 

این تفاهمنامه با توجه به ضرورت پیگیری اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین اهتمام به تحقق شعار سال «سرمایه گذاری برای تولید» و با هدف بهره گیری از ظرفیت های موجود در ساختار جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری ها در حوزه های فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و بین المللی، توسط رضا مرور دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چارچوب ایجاد هماهنگی، هم افزایی و گسترش تعاملات مشترک به امضا رسید.

اهداف تفاهمنامه

این تفاهمنامه چند هدف مهم را دنبال می کند که تقویت و توسعه همکاری های فرهنگی و اجتماعی میان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یکی از آنهاست.

همچنین بهره گیری مشترک از ظرفیت های ارتباطی و شبکه های بین المللی برای گسترش تعاملات بین المللی و همکاری های مشترک و ارتقای ظرفیت ها و فرصت های گردشگری و محصولات صنایع خلاق و فرهنگی مستقر در مناطق آزاد، اهداف دیگری است که در این تفاهم نامه دنبال می شود.

ترویج فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری در پرتو ظرفیت های فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد و ایجاد زمینه های همکاری و شبکه سازی مشترک و تقویت هماهنگی و هم افزایی میان طرفین در راستای توسعه همکاری های چندجانبه و بین المللی نیز، دیگر اهدافی است که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، به دنبال تحقق آن خواهند بود.

محورهای همکاری های مشترک

اما محورهای همکاری های مشترک این دو سازمان، بر چند موضوع استوار شده است؛ همکاری در معرفی و ترویج ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی کشور در مناطق آزاد و کشورهای هدف، همکاری در توسعه گردشگری و معرفی محصولات صنایع خلاق و فرهنگی مستقر در مناطق آزاد، با استفاده از ظرفیت های مشترک طرفین و همکاری در معرفی فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد به مخاطبان داخلی و بین المللی و ایجاد زمینه های تعامل مشترک.

از دیگر محورهای همکاری های مشترک قیدشده در این تفاهم نامه، می توان به مشارکت در برگزاری رویدادها، همایش ها و نمایشگاه ها برای معرفی ظرفیت های کشور در حوزه های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی و استفاده مشترک از شبکه های ارتباطی و بین المللی طرفین برای ارتقای تعاملات، تبادل اطلاعات و هماهنگی در سطح بین المللی نیز اشاره کرد.

طبق این تفاهم نامه همکاری، معاون فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد و معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان نمایندگان تام الاختیار برای انجام امور اجرایی و تشکیل کمیسیون مشترک معرفی شدند.

مدت اعتبار این تفاهم نامه از تاریخ امضا، سه سال و قابل تمدید است.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.