• 1404/04/28 - 10:01
  • 63
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

ایران در بزرگترین نمایشگاه محصولات حلال بانکوک حضور یافت

با هدف تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی محصولات حلال و توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی در بستر دیپلماسی عمومی، رایزنی فرهنگی ایران در تایلند با حضوری فعال در نمایشگاه بین‌المللی MEGA HALAL Bangkok 2025 شرکت کرده است.

مراسم رسمی افتتاحیه این نمایشگاه با حضور مقامات بلندپایه از کشورهای مختلف از جمله شیخ الاسلام تایلند، سفرای کشورهای اسلامی، مسئولان شورای مرکزی اسلامی تایلند، مدیران شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه و نمایندگان نهادهای دولتی و اقتصادی تایلند در سالن اصلی مرکز نمایشگاهی BITEC Bangna  برگزار شد.

مهدی زارع‌بی‌عیب رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند، ضمن حضور در کنار مقامات افتتاح‌کننده نمایشگاه، در جمع مهمانان بین‌المللی، در خصوص ظرفیت‌های فرهنگی، تولیدی و صادراتی کشورمان در حوزه سبک زندگی حلال با سفرا و مسئولین نمایشگاه گفت‌وگو کرد.

وی بر پیوند ناگسستنی فرهنگ، اقتصاد و ارزش‌های معنوی تأکید کرد و نمایشگاه‌های بین‌المللی حلال را بستری مهم برای گفت‌وگوی بین‌فرهنگی، تعامل اقتصادی و تقویت پیوندهای انسانی دانست.

غرفه جمهوری اسلامی ایران با شماره AA-29  در این نمایشگاه، به‌عنوان یکی از غرفه‌های بزرگ، مجموعه‌ای از محصولات متنوع ایرانی را در حوزه‌های صنایع غذایی حلال، مواد غذایی، سوغات فرهنگی  پوشاک سنتی و اقلام فرهنگی به نمایش گذاشته شد.

رایزن فرهنگی کشورمان با سفرای کشورهای اسلامی حاضر در تایلند از جمله سفرای  عریستان ، مالزی، اندونزی، پاکستان، ترکیه، بنگلادش و قطر با محوریت گسترش همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی در حوزه بازار حلال، تبادل تجربیات، و برنامه‌ریزی برای تعاملات آینده دیدار و گفت‌وگو کرد.

نمایشگاه  MEGA HALAL Bangkok 2025، به عنوان نخستین رویداد جامع و مستقل در تایلند که به طور اختصاصی به سبک زندگی حلال پرداخته و در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ جولای ۲۰۲۵ (۲۵ تا ۲۷ تیر ۱۴۰۴) برگزار و ده‌ها هزار نفر از بازدیدکنندگان داخلی و بین‌المللی، طی سه روز از این نمایشگاه بازدید کردند.

در ادامه مراسم افتتاحیه، برگزارکنندگان نمایشگاه اعلام کردند که بیش از ۴۰۰ شرکت از 50 کشور جهان در این رویداد حضور داشتند که این شرکت‌ها نمایندگان برجسته‌ای از صنایع گوناگون مرتبط با محصولات و خدمات حلال بودند و از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، آفریقایی و خاورمیانه‌ای به بانکوک آمده اند‌ تا نوآوری‌ها، ظرفیت‌ها و برندهای خود را معرفی کنند.

«سبک زندگی پاک و طیب»؛ شعار نمایشگاه محصولات حلال بانکوک 

اَرون بونچوم، شیخ الاسلام تایلند با اشاره به شعار «سبک زندگی پاک و طیب» در این رویداد گفت: در نگاه ما مسلمانان، واژه «حلال» فراتر از مجوز مصرف غذا و نوشیدنی و این واژه، نماینده یک جهان‌بینی جامع و سبک زندگی الهی است که این زندگی حلال، یعنی انتخاب راهی که با فطرت انسانی و رضایت الهی سازگار راهی که در آن انسان نه تنها برای خود، بلکه برای دیگران نیز پاکی و درستی را انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: حلال، سبک زندگی جهانی مسلمانان و آنان در هر کجای این کره خاکی که باشند، موظف به رعایت اصول حلال در زندگی خود هستند و این اصول در تمامی جنبه‌ها از خوراک و پوشاک گرفته تا معاملات اقتصادی، تعاملات اجتماعی و حتی روش‌های تربیت فرزندان، جریان دارد و یک مسلمان نمی‌تواند محصول یا غذایی را که از نظر شرعی غیرحلال است حتی به دوستان غیرمسلمان خود بدهد؛ چراکه رعایت حلال، نشانه احترام به ارزش‌های الهی است و این احترام شامل همه انسان‌ها می‌شود.

شیخ الاسلام تایلند گفت: در قرآن کریم، خداوند متعال می‌فرماید: کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ که این آیه، مفهومی ژرف در دل خود دارد و«طیبات» نه تنها به پاکی ظاهری، بلکه به پاکی باطنی و معنوی نیز اشاره و غذایی که با مال حرام تهیه شده حتی اگر از نظر فیزیکی تمیز باشد، از منظر دینی «طیب» نیست واین اصل به ما یادآور می‌شود که باید در هر عمل خود، اعم از خوردن، خریدن، معامله کردن، و حتی روابط اجتماعی، پاکی و صداقت را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی برگزاری این رویداد، معرفی ظرفیت‌های عظیم تولید حلال در تایلند به جهان است و تایلند با جمعیت قابل توجهی از مسلمانان و تولیدکنندگان متعهد، توان آن را دارد که به یکی از پنج صادرکننده برتر محصولات حلال در سطح جهان تبدیل و این هدف نه تنها موجب افتخار مسلمانان تایلند است، بلکه گامی در مسیر شکوفایی اقتصادی و فرهنگی کشور نیز محسوب و این‌گونه رویدادها بستری را فراهم می‌آورند که جوانان مسلمان با مفاهیم عمیق دینی و فرصت‌های اقتصادی آشنا شده، اعتمادبه‌نفس بیشتری برای نقش‌آفرینی در جامعه پیدا کنند.

شیخ الاسلام تایلند اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های قابل ستایش این مراسم، حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف است که این نشان می‌دهد که حلال نه‌تنها یک مفهوم دینی محدود نیست بلکه ارزش‌هایی جهانی چون صداقت، پاکی، عدالت و همزیستی را در خود دارد و ما امیدواریم این رویداد گامی دیگر در مسیر درک متقابل، گفت‌وگو میان ادیان و همکاری بین‌فرهنگی باشد.

حضور پررنگ بیش از ۱۵۰۰۰ برند و کسب‌وکار فعال در حوزه سبک زندگی حلال از جمله نکات قابل توجه این دوره از نمایشگاه است؛ برندهایی که در زمینه‌های مواد غذایی، نوشیدنی، آرایشی و بهداشتی، دارویی، خدمات گردشگری، پوشاک، فناوری‌های حلال و آموزش اسلامی فعالیت دارند.

برگزارکنندگان همچنین تأکید کردند که MEGA HALAL Bangkok 2025  یک نمایشگاه تجاری و بستری مهم برای ارتباط‌سازی فرهنگی، اقتصادی و دینی میان جوامع مسلمان و غیرمسلمان در قاره آسیا محسوب  و نقش مهمی در ترویج ارزش‌های مشترک، اشتراک‌گذاری تجارب، و هم‌افزایی ظرفیت‌ها ایفا می‌کند.

در این فضا، غرفه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از غرفه‌های محوری در بخش غرب آسیا، با استقبال بازدیدکنندگان و مذاکره‌کنندگان روبه‌رو و به عنوان فرصتی ممتاز برای معرفی برندهای ایرانی در بازار جهانی حلال و جذب شرکای تجاری جدید مورد توجه قرار گرفته است.

در حاشیه مراسم افتتاحیه، برگزارکنندگان نمایشگاه از مشارکت فعال جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرده و ابراز امیدواری کردند که این حضور موجب تقویت جایگاه ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم عرصه فرهنگ و اقتصاد حلال در سطح بین‌المللی شود.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.