English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان|سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران
شنبه ٣١ فروردين ١٣٩٨


  چاپ        ارسال به دوست

مراسم تجلیل از فرخ نعمت‌زاده نقاش تاجیکي در تاجيكستان

رایزنی فرهنگی جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان، 17 فروردين ماه طی مراسمی از فرخ نعمت‌زاده نقاش تاجیک با حضور جمعی از هنرمندان و هنر دوستان تجلیل به عمل آورد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، فرخ نعمت‌زاده نقاش تاجیک که آثار وی در چهارمین دوسالانة بین المللی  نقاشی معاصر جهان اسلام در تهران،  به نمایش گذاشته شده و به دریافت جایزه نائل گردیده است، طی مراسمی در رایزنی فرهنگی کشورمان در تاجیکستان، تجلیل به عمل آمد.

در ابتدای اين مراسم ،دکتر اردوش رایزن فرهنگی جمهوري اسلامي در تاجیکستان، ضمن تبریک به نعمت زاده، طی سخنانی به پیشینة و جایگاه فرهنگ وهنر، به ویژه هنر نقاشی در حوزه تمدنی اقوام ایرانی پرداخت.

وی در سخنان خود به جایگاه تاثیر گذار آسیای مرکزی یا ماوراءالنهر و شمالِ شرق خراسان بزرگ، در فرهنگ جهانی و بالخصوص ایران فرهنگی اشاره نمود و افزود:این منطقه را که هماره تاجیکان مشعل داران فرهنگ، هنر، دانش و اندیشه در آن بودند، می توان به مثابه زاویه فوقانی مثلثی شمرد که ضلعی از آن تا کانون های تمدنی چین کشیده شده، ضلعی مشرف بر تمدن هند می باشد، و ضلع دیگر که مهم ترین ضلع آن می باشد تا دورترین کانون های تمدنی ایران بزرگ امتداد داشته است. فی الواقع این منطقه به مانند حلقه واسطی میان این سه گهواره دیرین تمدن بشری بوده است.

رایزن فرهنگی ايران گفت: ایستگاه های مهمی از راه تاریخی و بلند آوازه ابریشم در این منطقه جای دارد. و راه ابریشم، از مهم ترین شاهراه های تمدنی جهان بوده است. اهل و بار کاروان هایی در آمد و شد این راه، نه فقط سوداگران و اجناس تجاری، که همراه با آن، اهل اندیشه و دانش و فرهنگ و هنر و کالاهایشان نیز بودند.

"اردوش" با مروری کوتاه بر پیشینه هنر نقاشی در ایران بزرگ، قدمت آثار نقاشی کشف شده بر دیواره هایی درملایر و فارس را حدود 5000 سال بیان نمود.

وي با اشاره به آثار به جای مانده از هنر نقاشی دوران سه سلسله بزرگ حکومتگر ایران پیش از اسلام، از نامدار ترین نقاش ایران پیش از اسلام، "مانیگ یاد کرد و آثار وی را که بخشی از آن در تورفان(در ترکستان چین) یافت شده است را بارزترین نمونه از هنر هدفمند در تاریخ شمرد.

رایزن فرهنگی ايران افزود: دیرینه ترین آثار نقاشی یافت شده از  دوران اسلامی، مربوط به سدة 7 هجری/ 13 میلادی است، و این آثار متعلق به مکتب یا مدرسه بغداد است.

 وی یادآور شد:در پاره ای شهرها به دلیل فراهم شدن فضای رشد و بالندگی فرهنگ، هنر، دانش و اندیشه، مدرسه و مکتبی به نام آن شهر پدید آمد که با وجود تاثیر گیری از میراث گذشته، شاخصه های ممتاز خاص خود را پیدا نموده و بر آثار آینده نیز تاثیر گذارد. به عبارتی دیگر این شهرها،  شهرهای صاحب سبک بودند. مانند مدرسه و مکتب بغداد، مدرسه سمرقند که در حقیقت تجلی بارز آن در مدرسه هرات شکل گرفت. شهری که پاره ای مستشرقان آن را آتن ایران خوانده اند.  میراث دار مدرسه هرات، مکتب تبریز شد که هنرمند بلند نام آن مکتب؛ یعنی جناب کمال الدین بهزاد بزرگ را نیز در خود جای داد.مکتب تبریز، در راه اصفهان برای کوتاه زمانی در قزوین توقف کرد، و به یاد داشته باشیم که در این میانه اسلامبول نیز سهمی از آن را صاحب گردید. لیکن بی تردید اصفهان نقطه عطفی در مسیر این نقل و انتقالات مکاتب بود. مدرسه اصفهان را می توان اوج نمایش فرهنگ و هنر ایرانی در عصر اسلامی شمرد. سبک مدرسه اصفهان در تمامی حوزه های هنری اعم از معماری و تفرعات آن، خطاطی، فلزکاری و از جمله نقاشی درخشان و ممتاز است.

اردوش خاطرنشان كرد: سبک نقاشی صفوی یا مکتب اصفهان به تدریج از  نفوذ سبک های چینی که از سقوط پایتخت خلافت عباسی؛ بغداد، به این سو، الهام بخش نقاشی ایرانی بود، دور و آرام آرام به سبک های نقاشی اروپا نزدیک می گردد. هنرمند نقاش برجسته این مکتب "رضا عباسی" است.تاثیر سبک های اروپایی، بر نقاشی ایران قاجاری تشدید گردید. سبک نقاشی این دوره ممزوجی از سبک صفوی و سبک های کلاسیک نقاشی اروپایی است. پر آوازه ترین هنرمند نقاش این دوره " محمد رضا غفاری کمال الملک"است.

وي به پدیدآیی سبک نقاشی قهوه خانه ایی اشاره نمود و گفت: نقاشی قهوه خانه ای  را می توان سبکی مردمی شمرد. در این سبک هنرمند بیشتر ذائقه و علاقه توده مردم را منظور می دارد. پرده های این سبک از نقاشی در منظرعامه مردم و نه فقط طبقات عالیه، آویخته می شد و نقالان با شیوه ای خاص موضوعات این پرده ها که غالبا صحنه هایی از وقایع صدر اسلام و در راس آن واقعه جان گداز عاشورا بود، یا صحنه هایی از شاهکارهای ادب فارسی مانند شاهنامه فردوسی و یا خمسه نظامی گنجوی، را برای مخاطبین شرح می دادند.

اردوش ضمن اشاره به نقاشی دوران معاصر ایران اسلامی به خصوص استاد محمود فرشچیان ابراز داشت: تنگی وقت و بضاعت مزجات من اجازه پرداخت بیش از این به این حوزه را نمی دهد.

 وی افزود: نکته ای که  جای دارد در این مجلس بر آن تامل نمود، هدف از برپایی برنامه هایی مانند این دو سالانه است. این هدف بسیار متعالی است، و آن بستر سازی تعارف و تعامل میان اهل هنر، فرهنگ و دانش و اندیشه سرزمین هایی است که دارای پیشینه مشترک، کیش مشترک، تمدن و فرهنگ مشترک، زبان مشترک و هم چنین راه و آینده مشترک می باشند. مصداق بارز کشورهای دارنده این مشترکات بسیار، ایران و تاجیکستان است.

رايزن فرهنگي ايران از اینگونه فعالیت های فرهنگستان هنر تقدیرکرد و آرزو نمود که این دست فعالیت ها و مشارکت در آن افزایش یابد.

وي پیوند میان اجزاء جهان اسلام را عامل مهمی در پدیدآیی عصر طلایی گذشته این جهان شمرد و گفت: رنسانس یا زایش دوباره فرهنگ و هنر کشور های اسلامی جز با تجدید پیوندهای فیمابین و توسعه و تقویت آن چهره نمی بندد.

" رئوف مراداف"رئیس اتحادیة نقاشان  و استاد دانشکده هنرهای زیبای تاجیکستان، ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ايران ، گفت: از قدیم‌الایام منطقة ماوراءالنهر و خراسان از کانونهای مهم علم‌خیز و هنرخیز ایران بوده است.

وی با برشمردن مناطقی باستانی در آسیای میانه و تاجیکستان مانند ورزین‌تپه و اجنّه‌تپه و قلعة تیک گفت که آثاری ارزشمند از شکوه دوران باستانی ایرانی بازیافت شده است.

مراداف با اشاره به شکاف پدید آمده بین سبک ماوراءالنهری و ایرانی گفت: غالب هنرمندان معاصر آسایای میانه تحصیلکردة روسیه هستند و بسیاری از هنرمندان ایرانی معاصر در اروپا تحصیل کرده‌اند که این امر ضمن این که قدری از اصالتها کاسته، موجب تحدید ارتباطات نیز شده است.

وي روابط فرهنگی بین ایران و تاجیکستان را بسیار استوار توصیف کرد و اظهار امید نمود که این روابط استوارتر گردد.

مراداف در پایان خاطرنشان کرد که ما تاجیکان خود را ایرانی و بخشی از ایران بزرگ فرهنگی می‌دانیم.

در ادامه فرخ نعمت‌زاده طی سخنانی، با تشکر از نمایندگی کشورمان، گفت: شرکت در این نمایشگاه شاید نصیب هر تاجیک نگردد. من که در این نمایشگاه شرکت کردم، از نزدیک شاهد عظمت و بزرگی آن بودم. واقعاً که هنر ایرانی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. عظمت آن قابل توصیف نیست و از نزدیک باید آن را به چشم دید.

آنگاه رایزن فرهنگی کشورمان، جایزة ویژة چهارمین دو سالانة بین‌المللی نقاشی معاصر جهان اسلام را به نمایندگی از مؤسسة فرهنگی هنری صبا، به فرخ نعمت‌زاده اهدا نمود.

قابل ذكر است خانم "پوراکی"مدیر روابط بین الملل موسسه فرهنگی هنری صبا  وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران ، طی دیدار با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه، جایزه وي را تحویل رایزنی فرهنگی كشورمان داد.ح.ذ/

 


1388/01/23    /    شماره : ٥٣٤٠٥٠    /    تعداد نمایش : ٢٥٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار مرتبط
رونق توليد

 

گزارش تصويري
  • دیدار هیأت وزارت فرهنگ افغانستان با معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    هیأتی از وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان با عباس خامه‌يار، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار کردند.

  • حضور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نمایشگاه ۴۰ ساله دستاورد‌های انقلاب
    سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نمایشگاه ۴۰ ساله دستاورد‌های انقلاب اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس به ارایه دستاوردهای فرهنگی انقلاب می‌پردازد.

  • برگزاری همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران»
    همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران» (24 دی‌ماه) با حضور و سخنرانی شخصیت‌های دینی و فرهنگی کشورمان در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

  • نخستين دور گفت‌وگوي ديني ايران و فرانسه برگزار شد
    نخستين دور گفت‌وگوي ديني ايران و فرانسه با موضوع «جايگاه محيط زيست در اسلام و مسيحيت كاتوليك» امروز دوشنبه 17 دي‌ماه با حضور انديشمندان مسلمان و مسيحي دو كشور برگزار شد.

  • دیدار رییس سازمان دیانت ترکیه با ابراهیمی‌ترکمان
    علی ارباش، رییس سازمان دیانت ترکیه (10 آذرماه) در رأس هیأتی ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.