English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
سه شنبه ٠١ مرداد ١٣٩٨
خاطره‌نگاری گردگشگر چینی از سفر به ایران
خاطره‌نگاری گردگشگر چینی از سفر به ایران تاریخ ثبت : 1398/04/16
طبقه بندي : ,,
عنوان : خاطره‌نگاری گردگشگر چینی از سفر به ایران
نويسنده : جیانگ دونگ مینگ (Jiang dong ming)
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>

ایران سرشار از صلح و آرامش است

زمانیکه بسیاری از خویشاوندان و دوستان شنیدند بنده به ایران سفر می‌کنم از این تصمیم من ابراز شگفتی می‌کردند؛ زیرا این یک سفر خطرناک بود و درگیری ایالات متحده و ایران در نقطه انفجار. اما در زمان اقامت ده روزه در تهران هر جا که می‌رفتم، نور خورشید و لبخند دوستانه ایرانیان همواره همراه ما بود و ما احساس می‌کردیم که زمین پر از صلح و آرامش است.

علاقمندی من به ایران، با خواندن کتاب «خداوند هم گریه می‌کند، قدم زدن در خاورمیانه» آغاز شد. این کتاب در سال 2015 از سوی انتشارات دانشگاه شیا مین انتشار یافته است، نویسنده این کتاب پرفسور فن هونگ دا (fan hong da鸿达)، مدیر مرکز تحقیقات خاورمیانه دانشگاه شیا مین است.

وی با نشر کتاب مانوس است و دوستی من با وی بواسطه گوش دادن به سخنان ایشان ایجاد شده است و با وی ارتباط یافته‌ام. او مرا به سفر به ایران تشویق کرد از آن پس هماره دنبال فرصتی بودم تا به ایران سفر کنم.

در تاریخ 10 ژوئن 2019، به همراه 8 نفر سوار هواپیما شدیم تا از گوانگژو به تهران پرواز کنیم. هواپیما پس از 8 ساعت به تهران رسید، وقتی به تهران رسیدیم، خورشید تازه طلوع می‌کرد و نسیم صبحگاهی بسیار با طراوت و لطیف بود. خیابان‌ها بسیار شلوغ و منظم، عابران پیاده آرام و خیابان‌ها و کوچه‌ها تمیز بودند و فضای زیادی برای ورود به آستانه جنگ وجود نداشت. در طول اقامت ما در ایران، ما از تهران، شیراز، شهر باستانی تحت جمشید، یزد، اصفهان و دیگر مکان ها دیدن کردیم و از بسیاری از مساجد و بازار پر جنب و جوش نیز بازدید کردیم و از نزدیک دعا و نماز ایرانیان را دیدیم. ایران باستان به ما نشان می دهد که این کشور تاریخ طولانی و فرهنگ درخشان و با شکوهی دارد.

صدای انعکاس امپراتوری طولانی پارسی

نام قدیمی ایران «پارس» یا «فارس» است و در سال 1935 به نام «ایران» تغییر یافت. ایران دارای تاریخ بسیار طولانی و درخشان است. امپراتوری ایران که توسط کوروش بزرگ در قرن ششم قبل از میلاد تاسیس شده است، از اولین امپراتوری‌های جهان در اروپا، آسیا و آفریقا است. این امپراطوری تا کنون موجب استمرار روح فارسی و باعث افتخار و غرور آنها و عنایت به فرهنگ ملی خود شده است.

بسیاری از شهرهای باستانی، آثار مذهبی و تاریخی و مساجد باشکوه را در این سفر دیدیم، بیشتر آنها در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شده‌اند و ثروت فرهنگی بی شمارند. همین این انباشت سنگین فرهنگ تاریخی است که ایرانی‌ها نمی خواهند حکومت و یا دخالت سایر کشورها را داشته باشند. در سال 1979، انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره)، آخرین سلسله پهلوی را سرنگون شد.

نظام کنونی ایران سیستم مدیریت دولتی است که در آن سیاست و مذهب متحد هستند. با رهبری آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی، کنترل شدیدی بر ایران می‌شود. تصاویر {امام}خمینی و {آیت الله} خامنه ای در خیابان ها و ساختمان های اصلی ایران نصب شده است. پرچم ملی در مکان های زیادی وجود دارد و بسیاری از خیابان ها به عکس های شهیدانی که در جنگ ایران و عراق شهید شده‌اند، آذین شده است.

مردم مهربان، ملت مهمان نواز

چیزی که در خاطرات ما به طور عمیق مانده، مهربانی و مهمان نوازی ایرانیان است. مردم ایران چه در پیاه رو ها و خیابان ها و چه با سوار موتور سیکلت ها، همه لبخند دوستانه به ما می فرستادند. وقتی که عکاسان ما دوربین را در مقابل عابران پیاده و یا در جلو در مغازه ها می گذاشتند تا تصویر گیرند، ناراحت نمی شدند و برعکس، لبخند می زدند و باما عکس می گرفتند. بعضی از ایرانی از ما می پرسید ند آیا شما چینی هستید ؟ هنگامی که پاسخ مثبت به آنها می دادیم، آنها دوستی خود را به ما نشان می دادند. هنگامی که ما در روستای کوچکی از قلعه قدیمی فیلمبرداری کردیم، ساکنین این شهر ما را به مهمانانی  دعوت کردند و چای و میوه تازه برای ما آوردند.

در شهر باستانی یزد، یک پیرمرد ما را به معماری باستانی راهنما کرد و با خوشحالی به ما کمک کرد تا یک خرابه ی باستانی پنهان شده را پیدا کردیم. در دوستی ایرانیان، اول فکر کردم که آنها فقط اهل تعارف اند لیکن چنین نیست به واقع ابراز دوستی می کنند.

وقتی که شب می رسید، بعضی از خانواده ایرانی در پارک ها و یا در مجاورت شهرها می نشینند و تفریح می کنند و یا  بعضی ایرانی ها بر روی تخت بزرگ و یا بر روی  فرش می نشینند و غذا می خورند و آواز می خوانند. این همه یک تصویر از زندگی صلح آمیز به ما نشان می دهد.

از لحاظ حجاب و پوشش ایرانیان باید گفت؛ وقتی دختران ایرانی به نه سالگی می‌رسند، باید حجاب اسلامی را رعایت کنند. در دبستان و دبیرستان ایرانی، پسران و دختران جدا از هم درس می خوانند، تنها در مهد کودک ها و دانشگاه ها می توانند با هم درس بخوانند. وضعیت حضور زنان ایرانی در اجتماع نسبتا بالا است. زنان ایرانی در فعالیت های اجتماعی و زندگی خانوادگی نیز مشارکت دارند.

برای گردشگران چینی، چیزی که نمی‌توانند عادت کنند، غذاهای ایرانی است. بسیاری از غذاهای ایرانی ترش است. اما ت نوع غذایی بسیار فراوان در ایران كه برگرفته از ویژگی‌های طبیعی، آب و هوایی و فرهنگی هر منطقه است، ظرفیت بسیاری برای جذب گردشگر غذایی ایجاد كرده است. بنابراین در سفر 10 روزه خود به ایران، فقط چیزهای ظاهری را دیدیم، اما برای تبادل تمدن بشری، ایران قطعا یک کشور زیبا و ارزشمند است.

انتهای پیام/ص

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 164 <<بازگشت

گزارش تصويري
  • برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران
    هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران (26 خردادماه) به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ ترکمنستان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

• دیدار ابراهیمی‌ترکمان با رییس سازمان آرسیکا
    ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در حاشیه برگزاری مراسم اهدای جوایز برگزیدگان یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی خوشنویسی با خالد ارن، رییس سازمان آرسیکا دیدار کرد.

• افتتاح همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ هجری شمسی»
    آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ هجری شمسی» (8 اردیبهشت‌ماه) به همت مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

• استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران از غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    در سومین روز از برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد.

• دیدار هیأت وزارت فرهنگ افغانستان با معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    هیأتی از وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان با عباس خامه‌يار، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار کردند.