English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|پيوندها|آشنایی با سازمان
دوشنبه ٠٢ مهر ١٣٩٧
تعامل رهبران دینی و محیط زیست
تعامل رهبران دینی و محیط زیست تاریخ ثبت : 1397/06/06
طبقه بندي : ,,
عنوان : تعامل رهبران دینی و محیط زیست
نويسنده : اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : <#f:1911/>
ارسالی : <#f:1017/>
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : 1397/06/06
خلاصه مقاله : در این نوشتار می‌خوانیم: باور داریم که خداوند جهان را آفرید و وظیفه محافظت از آن را به انسان محول کرد، پس باید بیاموزیم تا همواره در راستای حفاظت از محیط زیست تأمل و اقدام كنیم.
متن : <#f:1066/>
:

دین و محیط زیست

در دهه‌‌های اخیر سمینارهای متعددی با هدف تأکید بر اهمیت این موضوع و بالابردن سطح آگاهی کل جامعه و بویژه جوامع دینی بدون در نظر گرفتن نوع ایمان آن‌ها، صورت گرفته است. در این راستا رهبران دینی در جهت حراست و نگهداری از محیط زیست دستورات متعددی را از جنبه‌های متنوع دینی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

پیش‌تر در اوایل ماه ژوئن سمپوزیومی تحت عنوان به سمت آتیکی سرسبزتر، حراست از کره زمین و محافظت از مردم در شهر آتن برگزار شد. بیش از 200 عالم روحانی، دانشمند، رهبران سیاسی و اقتصادی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ها و خبرنگاران از نقاط مختلف جهان در این سمپوزیوم حضور یافتند.

یکی از مهمترین پیشرفت‌های حاصل شده در دهه‌های گذشته این است که محیط زیست دیگر موضوعی حاشیه‌ای نبوده و تبدیل به یکی از اولویت‌های سیاسی شده است. جهان با بحران عظیم محیط زیستی مواجه است که می‌تواند رفاه ما را در معرض تهدید قرار دهد.

سازمان ملل متحد در سال 1992 میلادی همایش بین‌المللی را در ریودوژانیرو و با موضوع توسعه و محیط زیست برگزار کرد. ده سال بعد در سال 2002 نیز همایشی دیگر در شهر ژوهانسبورگ با هدف بررسی پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه اجرای توافقات بدست آمده در همایش ریودوژانیرو برگزار شد.

امروز جهان و بویژه سازمان ملل متحد موضوعات مختلف در ارتباط با محیط زیست را در کانون توجه خود دارند تا از این طریق از جهان در برابر پدیده‌های نامطلوب و فاجعه آمیز محافظت نمایند.

دانش و مطالعه ابزارهای قدرتمندی هستند که به ما در جهت شناخت جزئیات جهان یاری می‌رسانند. هر روز امکانات جدیدی برای شناخت موجودات زنده و از جمله انسان و زوایای پنهان جهان هستی ایجاد می‌شوند و به موازات آن نیاز به افزایش سطح آگاهی نسبت به مسئولیت ما در قبال جهانی که در آن زندگی می‌کنیم نیز افزایش می‌یابد.

تاریخ بشریت حکایت از ارتباط نزدیک میان دین و محیط زیست دارد. تقریبا کلیه ادیان به نوعی معیارهای اخلاقی مختلفی را در رابطه با طبیعت ارائه می‌دهند. هیچ تردیدی در نقش عظیم و مثبت ادیان در رابطه با محیط زیست نمی‌توان داشت.

بسیاری از عوامل موجب تشدید نگرانی‌ها در مورد محیط زیست شده اند. نخستین عامل افزایش جمعیت است. دلیل دوم نابودی منابع طبیعی از جمله آب، نابودی جنگل‌ها و فرسایش خاک است. سومین عامل کاهش تنوع زیستی است. دفع زباله ها و تغییرات اقلیمی نیز از دیگر دلایل نگرانی های محیط زیستی بشمار می‌آیند.

عوامل فوق الذکر که در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند در همایش‌های بین‌المللی مونترال در سال 1987 میلادی، ریودوژانیرو در سال 1992 میلادی، کیوتو در سال 1997 میلادی و کپنهاگ در سال 2009 میلادی و همچنین کنوانسیون سازمان ملل در رابطه با تغییرات اقلیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

در سطح جهانی نابودی محیط زیست ریشه در مشکلات اجتماعی و اقتصادی دارد که از آن جمله می‌توان به فقر و نابرابری در توزیع ثروت اشاره کرد.

مسیحیت به ما می‌آموزد که کلیه موجودات نشانه عشق خداوند بوده و وظیفه انسان محافظت از آن‌ها است زیرا هرآن چه که خدا آفریده است نیکو و مفید، است. جالب توجه آن که تا پیش از آغاز جنبش‌های حفاظت از محیط زیست در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی نگرانی‌های محیط زیستی چندان در کانون توجه عموم قرار نداشته‌اند. با این وجود از آغاز تاسیس کلیسای مسیحیت بسیاری از عالمان کلیسایی به موضوعات مربوط به طبیعت و محیط زیست اشاره کرده‌اند.

اوریجن از عالمان کلیسایی و همچنین دیونیسیوس، اسحاق سریانی و دیگران نیز به موضوع حفاظت از محیط زیست پرداخته‌اند. پاپ ژان پل دوم در سال 1990 میلادی در پیام خود به مناسبت روز جهانی صلح تأکید دارد: نگرانی از تهدید صلح جهانی در حال افزایش است و دلیل آن تنها مسابقه تسلیحاتی، مناقشات منطقه‌ای و یا بی عدالتی در قبال ملت‌ها و قومیت‌ها نبوده و فقدان احترام نسبت به طبیعت نیز در آن دخیل است.

نگرانی جدیدی در رابطه با محیط زیست در حال افزایش است که نه تنها نباید از آن چشم پوشی کرد بلکه باید آن را در کانون توجه قرار داده و در جهت مقابله با آن اقدام کرد.

نگاه کتاب مقدس به موضوع محیط زیست چگونه است؟ برخی از دانشمندان این سئوال را مطرح می کنند که زمین متعلق به کیست؟

در مزامیر(24:1) می‌خوانیم: زمین و هرچه در آن است از آن خداوند است. سپس می‌افزاید: آسمانها از آن خداوند هستند، امّا زمین را به انسان بخشیده است.(115:16) در نتیجه به گفته خالق مزامیر زمین همزمان متعلق به خداوند و انسان ها است. خداوند آن را در اختیار انسان قرار داده است تا به نمایندگی از او آن را اداره کند. پس انسان کارگزار و مستاجر زمین است.

در کتاب پیدایش می‌خوانیم: در ابتدا، خدا آسمانها و زمین را آفرید (پیدایش 1:1). خداوند فرمود: روشنایی بشود و روشنایی شد و خدا روشنایی را دید که نیکوست و خدا سپس موجودات داخل دریا و گیاهان را آفرید و فرمود: آدم را بصورت ما و موافق شبیه ما بسازیم و آن گاه خدا ایشان را برکت داد و خدا بدیشان گفت: بارور و کثیر شوید و زمین را پر سازید و در آن تسلط نمایید. (پیدایش 1: 26الی 28).

خداوند آن چه را که آفریده بود نزد انسان به امانت سپرده است و ما وظیفه داریم از آن حراست کرده و از نابودی آن جلوگیری نمائیم. انسان مجاز نیست تا به میل خود رفتار نماید زیرا طبیعت آفریده خداوند است. در کتاب مقدس اشارات بسیاری به حفاظت از موجودات زنده (تثنیه 2: 6و 7) زمین های کشاورزی (لاویان 25: 2 الی 4) و درختان میوه (تثنیه 20:19 و پیدایش 19: 23 الی 25) وجود دارد.

نیاز به یادآوری نیست که محیط زیست کماکان اهمیت خود را برای مسیحیان حفظ کرده است و آن‌ها وظیفه دارند تا در زمینه حفاظت از آن، کاهش آلودگی‌ها و همچنین آموزش‌های محیط زیستی مشارکت نمایند.

آموزه‌های انجیل بر خودداری از نابودی موجودات و بویژه نابودی زمین، نابودی جنگل‌ها ، نابودی انواع موجودات، نابودی منابع آب و آلودگی جهانی تاکید دارند. در مواجه با چنین چالش‌هایی انجیل مقدس از مخلوقات خداوند می‌خواهد تا از آموزه‌های کتاب مقدس تبعیت کنند و دست به تأمل و اقدامات عملی در این زمینه بزنند.

گوهر مخلوقات خداوند به عنوان امانت به انسان سپرده شده است تا نسبت به حفظ و حراست از آن کوشا بوده و سپس آن را به نسل های بعدی منتقل نماید. طبیعت و محیط زیست را باید برکتی دانست که از جانب خداوند به ما ارزانی شده است. با این تفاصیل نقش رهبران دینی در حفاظت از محیط زیست را چگونه می تواند تشریح کرد؟ پروفسور لین وایت از دانشگاه کالیفرنیا در سال 1967 میلادی در مقاله ای تحت عنوان ریشه‌های تاریخی بحران محیط زیستی ما از بی توجهی کلیسای غرب نسبت به موضوعات محیط زیستی انتقاد کرده است.

بسیاری از خداشناسان در تفکرات خود بر موضوعات مرتبط با محیط زیست تمرکز کرده‌اند. گورگان مولتمان یکی از آن‌ها است که باور دارد محیط زیست باید تبدیل به یکی از موضوعات اساسی الهیات شود. وی تاکید دارد: این بحران مرگبار است. مگر آن که تغییرات ریشه ای در نوع رویکرد جوامع بشری ایجاد شود. اگر ما روش‌های جایگزینی برای زیستن و تعامل با موجودات و طبیعت نیابیم، این بحران تبدیل به فاجعه‌ای عظیم خواهد شد. (مولتمان، "خداوند در آفرینش" صفحه 20)

رزماری رادفورد روتر نیز از خداشناسانی است که انسان‌ها را به احیای روابط عادلانه و صلح و همچنین پایان دادن به دشمنی فرا می‌خواند. در واقع در جوامعی که در آن صلح برقرار است و مردم مورد استثمار قرار نمی‌گیرند شاهد به وجود آمدن محیطی زیبا، هماهنگ و قدرتمند هستیم.

فرانسیس شفر به عنوان یکی از متخصصان انجیل در مطالعات عمیق خود به نتیجه‌گیری مهمی دست یافته و موضوع مشارکت مسیحیت در مسائل مربوط به محیط زیست را مطرح کرده است با این امید که کلیسا بتواند تأثیر مثبت و بزرگی در این زمینه داشته باشد. در نتیجه با تبعیت از الگوی عیسی مسیح باید در جهت درمان فضاهای خزان زده تلاش نمائیم. (شفر، "آلودگی و مرگ انسان ها" صفحه 48)

به عنوان یک مسیحی باور داریم که خداوند در عیسی مسیح متجلی شده و در میان انسان‌ها زیست. او آمد و در میان ما زیست و در عین حال در میان دشت‌ها و موجودات زنده زندگی کرد. بر فراز تپه‌ها گام برداشت، از روی دریاچه جلیلیه عبور کرد و داستان‌های بسیاری را درباره کشاورزی، آب و حیات تعریف کرد. او آب را به شراب تبدیل کرد. عیسی مسیح بر توجه خداوند نسبت به موجودات زنده تاکید و موضوع رستاخیز مردگان را یادآوری کرد که تداعی کننده احیای مجدد خلقت است.

با جمع بندی موضوع این سخنرانی باید تأکید کرد که مسیحیان نقش چشمگیری در بررسی موضوعات مربوط به محیط زیست دارند. ما باور داریم که خداوند جهان را آفرید و وظیفه محافظت از آن را به انسان محول کرد و همزمان باور داریم که او روزی خواهد آمد تا بار دیگر جهان را آفریده و آسمان و زمین دیگری را خلق کند.

ما در حال حاضر با این واقعیت مواجه شده‌ایم پس باید بیاموزیم تا همواره در راستای حفاظت از محیط زیست تأمل و اقدام نمائیم. همچنین این انتظار از ما وجود دارد که در حفظ و حراست از جنگل‌ها کوشا باشیم. رهبران دینی باید تلاش کنند تا ما و جهانیان را نسبت به وظیفه خطیری که در قبال حفاظت و نگهداری از محیط زیست بر عهده داریم آگاه کنند. ما باید عشق عمیق خود به خداوند را اعلام نمائیم و در نتیجه وظیفه داریم تا برای مخلوقات او احترام و ارزش قایل شویم. زیرا عشق به خداوند به ما این اجازه را نخواهد داد تا آگاهانه بخشی از مخلوقات او را بی ارزش انگاشته و یا در جهت اهداف دیگری مورد بهره‌برداری قرار دهیم، بلکه باید امانتی را که ما سپرده شده است پاس بداریم.

موفقیت در امر مقابله با نابودی محیط زیست در گرو مشارکت کلیه نقش آفرینان و وجود جامعه‌ای آگاه و آموزش دیده، احترام نسبت به ارزش‌های اخلاقی و روحانی و همچنین دور نگاه داشتن محیط زیست از آلودگی و کلیه عواملی نهفته است که این آلودگی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/ص

 

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 199 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • هفته فرهنگی ایران در روسیه
    هفته فرهنگي جمهوری اسلامي ايران در فدراسيون روسيه شامگاه دوشنبه (12 شهریورماه) با حضور و سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

  • دیدار ابراهيمي‌تركمان با رييس جمهور باشقيرستان
    ابوذر ابراهيمی‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي (14 شهریورماه) با رستم حميدوف، رييس جمهور باشقيرستان، ديدار كرد.

  • نمایشگاه صنایع دستی ایران در مسکو
    در چارچوب هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، نمایشگاه صنایع دستی ایران با عنوان «ایران اسرارآمیز؛ گشتی در باغ خیال» (12 شهریورماه) در مسکو گشایش یافت.

  • سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به یونان
    ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در جريان سفر به یونان ضمن شرکت در دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس و دیدار با عالمان و اندیشمندان این کشور، از مراکز علمی و فرهنگی بازدید کرد.

  • زيارت رييس جمهور از آرامگاه محمد ابن زید در مرو
    حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان و هيات همراه در جريان سفر به تركمنستان صبح امروز (8 فروردين ماه) با حضور در شهر تاريخي مرو آرامگاه حاج یوسف همدانی در اين شهر را زيارت كرد.